Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
C-aanvullingen theorie (1011PBAEII100a)
Bachelor in de elektronica-ict |
2011-12 |
2 |
60 uur |
Eerste Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
C theorie (1011PBAEI101b) en C labo (1011PBAEI101c) gevolgd hebben.
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_05 | PB _a_05 - Creativiteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De student moet op een logische en gestructureerde wijze problemen in verband met
- preprocessor directieven
- operaties op bits
- recursieve functies
- dynamische data structuren zoals lijsten en bomen
- bestanden
kunnen analyseren en er oplossingen voor uitwerken.
(PB a1, PB a2, PB a5)
De student moet de oplossing omzetten in een algoritme.
(PB a2, PB a5)
De student moet een algoritme kunnen vertalen in de programmeertaal C. Hiertoe moet de student de syntax en het gebruik van de instructies van de programmeertaal kennen en deze kunnen toepassen.
(PB a2, PB a5, PB k)
Inhoud
1 Aanvullingen basis C
2 Operaties op bits
3 De preprocessor van C
4 Recursie
5 Files
6 Argumenten van main
7 Stucturen
8 Files van structuren
9 Dynamische data structuren:
lineaire lijsten
binaire bomen
Studiematerialen
Handboek:
C How To Program, H.M. Deitel en P.J. Deitel
Pearson Education International, Prentice-Hall, New Jersey, 2004
ISBN: 0-13-122543-X
Syllabus:
Inleiding tot het programmeren in C: aanvullingen, H. Behaegels
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Praktijkexamen | 100% | Praktijkexamen aan een computer zonder gebruikmaking van externe
informatie. De hulpbestanden op het systeem mogen gebruikt worden.
De student krijgt op het examen een opgave die hij/zij achter de
computer moet uitwerken. Op de eerste plaats moet de student in staat
zijn een oplossingsalgoritme te bedenken. Dit vergt de vaardigheid van
het probleemoplossend denken. Daarna vertaalt de student dit
algoritme in een C programma. Hierbij dient gebruikt gemaakt te
worden van functies met parameters. De student typt het programma
in, test het en demonstreert het. De demonstratie wordt beoordeeld.
De credit voor dit vak kan alleen behaald worden als het programma
doet wat gevraagd is en met functies met parameters gewerkt wordt.
Verder staan er punten op: programmeersnelheid, efficiëntie en
uitbreidbaarheid. Ook wordt lay-out en leesbaarheid van het
programma geëvalueerd. Dit praktijkexamen wordt samen
georganiseerd met het praktijkexamen van het dOLOD “Programmeren
2: C-aanvullingen labo”. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | Praktijkexamen aan een computer zonder gebruikmaking van externe
informatie. De hulpbestanden op het systeem mogen gebruikt worden.
De student krijgt op het examen een opgave die hij/zij achter de
computer moet uitwerken. Op de eerste plaats moet de student in staat
zijn een oplossingsalgoritme te bedenken. Dit vergt de vaardigheid van
het probleemoplossend denken. Daarna vertaalt de student dit
algoritme in een C programma. Hierbij dient gebruikt gemaakt te
worden van functies met parameters. De student typt het programma
in, test het en demonstreert het. De demonstratie wordt beoordeeld.
De credit voor dit vak kan alleen behaald worden als het
programma doet wat gevraagd is en met functies met parameters
gewerkt wordt. Verder staan er punten op: programmeersnelheid,
efficiëntie en uitbreidbaarheid. Ook wordt lay-out en leesbaarheid van
het programma geëvalueerd. Dit praktijkexamen wordt samen
georganiseerd met het praktijkexamen van het dOLOD “Programmeren
2: C-aanvullingen labo”. |