Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
Digitale elektronica labo (1011PBAEI102b)
Bachelor in de elektronica-ict |
2011-12 |
2 |
60 uur |
Eerste Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
praktijk : gebruik voltmeter, amperemeter, oscilloscoop en functiegenerator
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_04 | PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_07 | PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_01 | PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_03 | PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_01 | PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_02 | PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De studenten moeten een eigen digitaal ontwerp realiseren in een FPGA, gebruik maken van VHDL. Hiertoe moet men het ontwerp onderverdelen in deelfuncties en voor elk van die functies een blok schrijven, voor structurele opbouw van het project. (a1)
De studenten moeten informatie aanwezig op het internet kunnen zoeken en toepassen om hun project tot een goed einde te brengen. Dit kan onder andere userguides, VHDL-handboeken en cursusmateriaal nodig voor het gebruik van de FPGA-kern en verschillende in- en output aanwezig op een ontwikkelbord zijn. Studenten gebruiken voorbeeldprogramma’s om tot een eigen ontwerp te komen. De studenten zoeken de nodige programma's op het
internet. De studenten zoeken termen ivm programmeerbare logica op op het internet. (a2)
De studenten moeten een simulatiepakket kunnen gebruiken om hun ontwerp te simuleren en te controleren. Indien nodig stuurt men het ontwerp bij. (a3)
De studenten komen hun ontwerp verdedigen op een examendag. Hiertoe moeten de studenten het juiste lexicon kunnen gebruiken. (a4)
De studenten kunnen in groep werken, overleg plegen en een taakverdeling opstellen. (b1)
De studenten krijgen oplossingsstrategieën aangereikt, die men kan gebruiken in hun ontwerp. (b3)
De studenten bouwen een volledig project op, met gebruik van verschillende interfaces in de FPGA. (c1)
De studenten moeten een technisch verslag van hun werk kunnen maken:
voorstelling project, uitgevoerde testen, blokschema’s, code, testbenches, tijdsvolgordediagramma’s, figuren, benodigdheden, datasheets, eender welke andere relevante informatie... (c2)
Inhoud
Bouw van eenvoudige combinatorische functies met FPGA.
Nameten van enkele schakeling met FPGA.
Bouw van eenvoudige sequentiele functies met FPGA.
Simuleren en genereren van het timing diagramma van een opgebouwde functie.
Bouw van een project in FPGA.
Studiematerialen
labotekst en data-bladen uit de cursus
CD-ROM LATTICE
Cursus tekst
PPT VHDL combinatorisch - sequentieel - componenten
VHDL reference guide
internet
TRAC
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |