Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict

Digitale elektronica labo (1011PBAEI102b)


Opleiding Bachelor in de elektronica-ict Academiejaar 2011-12
Studiepunten 2 Studietijd 60 uur
OpleidingsfaseEerste Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Van Merode Dirk

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Laboratorium

Begincompetentie

praktijk : gebruik voltmeter, amperemeter, oscilloscoop en functiegenerator

Eindcompetentie

PB _a_02PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_04PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_07PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan lekenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_01PB _b_01 - Teamgericht kunnen werkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_03PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieënGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _c_01PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _c_02PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_01PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_03PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De studenten moeten een eigen digitaal ontwerp realiseren in een FPGA, gebruik maken van VHDL. Hiertoe moet men het ontwerp onderverdelen in deelfuncties en voor elk van die functies een blok schrijven, voor structurele opbouw van het project. (a1)



De studenten moeten informatie aanwezig op het internet kunnen zoeken en toepassen om hun project tot een goed einde te brengen. Dit kan onder andere  userguides, VHDL-handboeken en cursusmateriaal nodig voor het gebruik van de FPGA-kern en verschillende in- en output aanwezig op een ontwikkelbord zijn. Studenten gebruiken voorbeeldprogramma’s om tot een eigen ontwerp te komen. De studenten zoeken de nodige programma's op het

internet. De studenten zoeken termen ivm programmeerbare logica op op het internet. (a2)

    

De studenten moeten een simulatiepakket kunnen gebruiken om hun ontwerp te simuleren en te controleren. Indien nodig stuurt men het ontwerp bij. (a3)

    

De studenten komen hun ontwerp verdedigen op een examendag. Hiertoe moeten de studenten het juiste lexicon kunnen gebruiken. (a4)

 

De studenten kunnen in groep werken, overleg plegen en een taakverdeling opstellen. (b1)



De studenten krijgen oplossingsstrategieën aangereikt, die men kan gebruiken in hun ontwerp. (b3)





De studenten bouwen een volledig project op, met gebruik van verschillende interfaces in de FPGA. (c1)





De studenten moeten een technisch verslag van hun werk kunnen maken:

voorstelling project, uitgevoerde testen, blokschema’s, code, testbenches, tijdsvolgordediagramma’s, figuren, benodigdheden, datasheets, eender welke andere relevante informatie... (c2)

Inhoud

Bouw van eenvoudige combinatorische functies met FPGA.

Nameten van enkele schakeling met FPGA.

Bouw van eenvoudige sequentiele functies met FPGA.

Simuleren en genereren van het timing diagramma van een opgebouwde functie.

Bouw van een project in FPGA.

Studiematerialen

labotekst en data-bladen uit de cursus
CD-ROM LATTICE

Cursus tekst
PPT VHDL combinatorisch - sequentieel - componenten
VHDL reference guide
internet
TRAC

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%