Hoofdpagina | Bachelor in de elektronica-ict
C theorie (1011PBAEI101b)
Bachelor in de elektronica-ict |
2011-12 |
2 |
60 uur |
Eerste Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Wat C of programmeren aangaat is geen voorkennis vereist, maar de student moet de algemene kennis aangebracht in het secundair kennen en kunnen gebruiken. Zo moet de student Nederlands kunnen begrijpen, lezen, spreken en schrijven. Verder moet de student de klassieke wiskundige technieken zoals beschreven in de eindtermen van het secundair onderwijs beheersen (zie http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/index.htm) .
Vooral moet de student de capaciteit, de motivatie en de inzet hebben om de programmeertaal C te leren.
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_05 | PB _a_05 - Creativiteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
PB_a_01, PB_a_02, PB_a_05, PB_k:
De hoofddoelstelling van dit deel van de cursus programmeren is het leren opstellen van een gestructureerd programma in C.
De student moet eenvoudige concrete problemen op een logische en gestructureerde wijze kunnen analyseren en er oplossingen voor uitwerken. Eventueel moet de student het probleem in deelproblemen opsplitsen.
De student moet de oplossing (of elk deelprobleem) omzetten in een algoritme;
De student moet het algoritme kunnen vertalen in de programmeertaal C met gebruik van
functies. Hiertoe moet de student de syntax en het gebruik van de instructies van de
programmeertaal kennen en deze kunnen toepassen.
Inhoud
1 Programmatuur
2 Programmeertalen
3 Ontwerpen van programma's
4 Inleiding programmeren in C
5 C-programmavoorbeelden
6 Constanten en variabelen
7 Uitdrukkingen
8 Toekenningen
9 Eenvoudige invoer en uitvoer
10 Selectie
11 Iteratie
12 Functies
13 Arrays
14 Pointers
15 Meerdimensionale arrays
16 Arrays van strings
17 Sorteren en zoeken
18 Matrixbewerkingen, oplossen van een stelsel lineaire vergelijkingen
Studiematerialen
Boek: De programmeertaal C; Al Kelley en Ira Pohl; Addison Wesley; Pearson Education Benelux; ISBN: 90-430-0497-9
Syllabus: Inleiding tot het programmeren in C, H. Behaegels
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Praktijkexamen | 100% | Praktijkexamen aan een computer zonder gebruikmaking van externe informatie. De
hulpbestanden op het systeem mogen gebruikt worden.
De student krijgt op het examen een opgave die hij/zij achter de computer moet uitwerken.
Op de eerste plaats moet de student in staat zijn een oplossingsalgoritme te bedenken. Dit vergt de vaardigheid van het probleemoplossend denken. Daarna vertaalt de student dit algoritme in een C programma. Hierbij dient gebruikt gemaakt te worden van functies met parameters. De student typt het programma is, test het en demonstreert het. De
demonstratie wordt beoordeeld.
De credit voor dit vak kan alleen behaald worden als het programma doet wat gevraagd is (40%) en met functies met parameters gewerkt wordt (20%). Verder staan er punten op: programmeersnelheid (10%), efficiëntie (10%) en uitbreidbaarheid (10%). Ook wordt lay-out en leesbaarheid van het programma geëvalueerd(10%).
Er wordt één praktijkexamen georganiseerd dat geldt voor zowel C hoorcollege als C
labo/practicum. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | Praktijkexamen aan een computer zonder gebruikmaking van externe informatie. De
hulpbestanden op het systeem mogen gebruikt worden.
De student krijgt op het examen een opgave die hij/zij achter de computer moet uitwerken.
Op de eerste plaats moet de student in staat zijn een oplossingsalgoritme te bedenken. Dit vergt de vaardigheid van het probleemoplossend denken. Daarna vertaalt de student dit algoritme in een C programma. Hierbij dient gebruikt gemaakt te worden van functies met parameters. De student typt het programma is, test het en demonstreert het. De
demonstratie wordt beoordeeld.
De credit voor dit vak kan alleen behaald worden als het programma doet wat gevraagd is (40%) en met functies met parameters gewerkt wordt (20%). Verder staan er punten op: programmeersnelheid (10%), efficiëntie (10%) en uitbreidbaarheid (10%). Ook wordt lay-out en leesbaarheid van het programma geëvalueerd(10%).
Er wordt één praktijkexamen georganiseerd dat geldt voor zowel C hoorcollege als C
labo/practicum. |