Begincompetentie
geen
Wat C of programmeren aangaat is geen voorkennis vereist, maar de student moet de algemene kennis aangebracht in het secundair kennen en kunnen gebruiken. Zo moet de student Nederlands kunnen begrijpen, lezen, spreken en schrijven. Verder moet de student de klassieke wiskundige technieken zoals beschreven in de eindtermen van het secundair onderwijs beheersen (zie http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/index.htm) .
Vooral moet de student de capaciteit, de motivatie en de inzet hebben om de programmeertaal C te leren.
Wat C of programmeren aangaat is geen voorkennis vereist, maar de student moet de algemene kennis aangebracht in het secundair kennen en kunnen gebruiken. Zo moet de student Nederlands kunnen begrijpen, lezen, spreken en schrijven. Verder moet de student de klassieke wiskundige technieken zoals beschreven in de eindtermen van het secundair onderwijs beheersen (zie http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/index.htm). Vooral moet de student de capaciteit, de motivatie en de inzet hebben om de programmeertaal C te leren.
Voor de student naar het practicum (labo) komt moet hij/zij de bijhorende theorie vooraf bestuderen en een aantal opgaven voorbereiden.
Inhoud
Computernetwerken theorie:
Basis computernetwerken Instellen van netwerk op computer Basis netwerk eigenschappen Basis netwerk configureren Oefeningen over basis netwerken
C theorie:
1 Programmatuur 2 Programmeertalen 3 Ontwerpen van programma's 4 Inleiding programmeren in C 5 C-programmavoorbeelden 6 Constanten en variabelen 7 Uitdrukkingen 8 Toekenningen 9 Eenvoudige invoer en uitvoer 10 Selectie 11 Iteratie 12 Functies 13 Arrays 14 Pointers 15 Meerdimensionale arrays 16 Arrays van strings 17 Sorteren en zoeken 18 Matrixbewerkingen, oplossen van een stelsel lineaire vergelijkingen
C labo:
Er zijn 12 practicum zittingen. In elke zitting worden een aantal thema's behandeld: 1 Constanten, variabelen, uitdrukkingen, toekeningen, eenvoudige input en output 2 Selecties: if, switch 3 Iteraties: for, while, do 4 Functies 5 Vervolg functies (uitbreiding: numerieke analyse) 6 Arrays 7 Strings en pointers 8 Meerdimensionale arrays 9 Arrays van strings 10 Sorteren en zoeken 11 Bewerkingen met matriches 12 Oplossen van een stelsel lineaire vergelijkingen
Evaluatie
Computernetwerken theorie (1011PBAEI101a) |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | C theorie (1011PBAEI101b) |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Praktijkexamen | 100% | Praktijkexamen aan een computer zonder gebruikmaking van externe informatie. De
hulpbestanden op het systeem mogen gebruikt worden.
De student krijgt op het examen een opgave die hij/zij achter de computer moet uitwerken.
Op de eerste plaats moet de student in staat zijn een oplossingsalgoritme te bedenken. Dit vergt de vaardigheid van het probleemoplossend denken. Daarna vertaalt de student dit algoritme in een C programma. Hierbij dient gebruikt gemaakt te worden van functies met parameters. De student typt het programma is, test het en demonstreert het. De
demonstratie wordt beoordeeld.
De credit voor dit vak kan alleen behaald worden als het programma doet wat gevraagd is (40%) en met functies met parameters gewerkt wordt (20%). Verder staan er punten op: programmeersnelheid (10%), efficiëntie (10%) en uitbreidbaarheid (10%). Ook wordt lay-out en leesbaarheid van het programma geëvalueerd(10%).
Er wordt één praktijkexamen georganiseerd dat geldt voor zowel C hoorcollege als C
labo/practicum. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | Praktijkexamen aan een computer zonder gebruikmaking van externe informatie. De
hulpbestanden op het systeem mogen gebruikt worden.
De student krijgt op het examen een opgave die hij/zij achter de computer moet uitwerken.
Op de eerste plaats moet de student in staat zijn een oplossingsalgoritme te bedenken. Dit vergt de vaardigheid van het probleemoplossend denken. Daarna vertaalt de student dit algoritme in een C programma. Hierbij dient gebruikt gemaakt te worden van functies met parameters. De student typt het programma is, test het en demonstreert het. De
demonstratie wordt beoordeeld.
De credit voor dit vak kan alleen behaald worden als het programma doet wat gevraagd is (40%) en met functies met parameters gewerkt wordt (20%). Verder staan er punten op: programmeersnelheid (10%), efficiëntie (10%) en uitbreidbaarheid (10%). Ook wordt lay-out en leesbaarheid van het programma geëvalueerd(10%).
Er wordt één praktijkexamen georganiseerd dat geldt voor zowel C hoorcollege als C
labo/practicum. | C labo (1011PBAEI101c) |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Praktijkexamen | 100% | Praktijkexamen aan een computer zonder gebruikmaking van externe informatie. De hulpbestanden op het systeem mogen gebruikt worden.
De student krijgt op het examen een opgave die hij/zij achter de computer moet uitwerken.
Op de eerste plaats moet de student in staat zijn een oplossingsalgoritme te bedenken. Dit vergt de vaardigheid van het probleemoplossend denken. Daarna vertaalt de student dit algoritme in een C programma. Hierbij dient gebruikt gemaakt te worden van functies met parameters. De student typt het programma is, test het en demonstreert het. De
demonstratie wordt beoordeeld.
De credit voor dit vak kan alleen behaald worden als het programma doet wat gevraagd is (40%) en met functies met parameters gewerkt wordt (20%). Verder staan er punten op: programmeersnelheid (10%), efficiëntie (10%) en uitbreidbaarheid (10%). Ook wordt lay-out en leesbaarheid van het programma geëvalueerd(10%).
Er wordt één praktijkexamen georganiseerd dat geldt voor zowel C hoorcollege als C
labo/practicum. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | Praktijkexamen aan een computer zonder gebruikmaking van externe informatie. De hulpbestanden op het systeem mogen gebruikt worden.
De student krijgt op het examen een opgave die hij/zij achter de computer moet uitwerken.
Op de eerste plaats moet de student in staat zijn een oplossingsalgoritme te bedenken. Dit vergt de vaardigheid van het probleemoplossend denken. Daarna vertaalt de student dit algoritme in een C programma. Hierbij dient gebruikt gemaakt te worden van functies met parameters. De student typt het programma is, test het en demonstreert het. De
demonstratie wordt beoordeeld.
De credit voor dit vak kan alleen behaald worden als het programma doet wat gevraagd is (40%) en met functies met parameters gewerkt wordt (20%). Verder staan er punten op: programmeersnelheid (10%), efficiëntie (10%) en uitbreidbaarheid (10%). Ook wordt lay-out en leesbaarheid van het programma geëvalueerd(10%).
Er wordt één praktijkexamen georganiseerd dat geldt voor zowel C hoorcollege als C
labo/practicum.
|