Hoofdpagina | Bachelor in de elektromechanica
PLC programmering labo (1011PBAEM204a)
Bachelor in de elektromechanica |
2011-12 |
3 |
90 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Workshop / hands-on traning
Begincompetentie
Opleidingsonderdeel "Digitale technieken" gevolgd hebben.
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_05 | PB _a_05 - Creativiteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_01 | PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_03 | PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De student moet beschikken over een parate kennis van hard- en software van PLC's. Dit wordt
tussen de praktijksessies door aangebracht en de student ontvangt aanvullende info over beiden. Ook
wordt een simulatiepakket ter ondersteuning aangeboden (PB k).
De student moet een opgave kunnen oplossen m.b.v. de aangeboden gestructureerde
ontwerpmethodes (PB a1).
De student beschikt over een uitgebreide instructieset, waarvan de meest gebruikte instructies behandeld worden. Hij dient via een 'help'-functie (in het softwarepakket geïntegreerd), zelf een aantal
instructies te verwerken en te gebruiken (PB a2).
Indien een programma niet werkt, dient de student in eerste instantie zelf naar de foutoorzaak te
zoeken. Er wordt pas in tweede instantie hulp geboden door de docent (PB a3).
Dikwijls zijn voor een bepaalde opgave meerdere oplossingsmethodes voor handen. De student kan
dus zelf bepalen hoe hij voor de opgave een juiste oplossingsmethode uitwerkt (PB a5).
Studenten werken tijdens de labozittingen samen aan hun opgaven. Willens nietes zijn ze alzo
verplicht tot een minimale samenwerking en overleg. Dit wordt echter nergens geëvalueerd (PB b1).
Naast functiediagram worden ook andere oplossingsstrategieën aangebracht en ingeoefend.
Studenten dienen dan in functie van de opgave zelf de gepaste oplossingsstrategie te kiezen (PB b3).
Inhoud
Opbouw en werking PLC a.d.h.v. een S7-300 van Siemens.
Belangrijkste PLC-variabelen.
Programmeren in ladderdiagram.
Basis PLC-instructies (AND, OR, =, Set, Reset).
Gebruik van tijd- en tellerfuncties.
Ontwerpmethodes : Booleaanse vergelijkingen, Waarheidstabel, Van relais naar PLC.
Instructies met byte-, woord- en dubbelwoord-variabelen.
Functiediagram: wat, IEC848, voorbeelden, toepassingen.
Koppeling met PLC met HMI (Touch Panel).
Studiematerialen
- Materiaal op digitale leeromgeving:
* simulatiepakket voor S7-200
* manual Siemens van S7-200
- Demosoftware MicroWinV4.x
Cursustekst
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Praktijkexamen | 70% | Gaat door in het labo D013.
Studenten moeten een opgave uitwerken via PC - PLC. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 30% | Schriftelijke test over de tot dan geziene leerstof. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | Gaat door in het labo D013.
Studenten moeten een opgave uitwerken via PC - PLC. |