Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
Verbrandingsmotoren 3 labo (3 AT 05 L)
Bachelor in de autotechnologie |
2011-12 |
2 |
60 uur |
Derde Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Verbrandingsmotoren 2 gevolgd hebben
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_05 | PB _a_05 - Creativiteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_01 | PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_02 | PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_03 | PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_02 | PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_03 | PB _c_03 - Productie: de bachelor kan technische aspecten van een productieproces beheren, zoals controles, afregelingen, configuraties en opvolging van de kwaliteitseisen van een productiesysteem | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_05 | PB _c_05 - Installatie en onderhoud: de bachelor kan systemen operationeel houden en de onderhoudsproblemen opvolgen en oplossen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_06 | PB_a_06 - Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_b_04 | PB_b_04 - Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
In dit labo dienen metingen op directe benzine-injectie en moderne motormanagmentsystemen te
gebeuren. Verder liggen de accenten op diagnose, vermogenmetingen, emissie- en geluidsmetingen
bij benzine- en dieselmotoren. De verschillende proeven dienen zelfstandig uitgevoerd en geëvalueerd
te worden. Tijdens het labo dient de student de theorie aan de praktijk te toetsen. Het goed
rapporteren van de vele meetgegevens is eveneens een belangrijke doelstelling.
Inhoud
- Roetmetingen, uitlaatgasmetingen;
- Diagnose met uitleestoestellen op elektronisch gestuurde motorcomponenten;
- Metingen op alternatieve aandrijfconcepten;
- Dynamisch onderzoek van de motor;
- Opmeten van vermogen en koppelkarakteristiek;
- Specifiek brandstofverbruikmetingen;
- Metingen luchtdebiet en mengverhouding;
- Benzine injectie: studie controle en afstelling van diverse injectie- en
motormanagementsystemen met moderne uitleestoestellen;
- Proeven op de katalysator en lambda sonde;
- Opname PE- en PV-diagram met piëzokristallen.
Studiematerialen
Alle informatie over verbrandingsmotoren via vakliteratuur, vaktijdschriften en vakwebsites.
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Naast vragen over de laboinhoud kan een praktische proefuitvoering
gevraagd worden. |