Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie

Microcontrollers labo (3 AT 04)


Opleiding Bachelor in de autotechnologie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 2 Studietijd 60 uur
OpleidingsfaseDerde Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Dams Wim

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

De studenten kunnen verschillende soorten computers duiden aan de hand van hun
gebruik.
De studenten kunnen een blokschema van een computersysteem opstellen.
Ze kunnen alle onderdelen en verbindingen benoemen, en kennen er de functie van.
Ze kennen de inwendige werking van een eenvoudig computermodel wat betreft:

  •   het opstarten van de computer
  •   programmaverloop
  •   interrupts
  •   opvoeren van de performantie
  •   invloed van een OS
De studenten hebben een basiskennis van datacommunicatie
De studenten hebben basisnoties van talstelsels (binair, decimaal, hexadecimaal) en
codes (ASCII, UNICODE, digitale codes)

Eindcompetentie

PB _a_02PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_04PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_02PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_03PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieënGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_01PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_03PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_kPB _k - KennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

De student moet een opgave kunnen oplossen, met behulp van het studiemateriaal. De

moeilijkheidsgraad van de opgaven verloopt progressief tijdens de lesweken. De begeleiding wordt

minder intensief naarmate de lessen vorderen. (PB a1)

Niet alle onderdelen van de leerstof worden uitdrukkelijk behandeld. De student moet op zelfstandige

basis deze informatie verwerken om de opgaven te kunnen oplossen.

(PB a2)

Indien een programma (opgave) niet werkt moet de student op een kritische manier zijn werk

analyseren. In de eerste opgaven worden de alternatieven samen met de studenten bekeken.

Naarmate de lessen vorderen moeten de studenten dit zelfstandig doen.

(PB a3)

De student moet een algemene opdracht omzetten in een flowchart, daarna in een programma en

tenslotte het programma debuggen.

(PB a4)

Om een algemene opdracht om te zetten in een specifieke oplossing moet de student zelfstandig

oplossingsgericht werken. Een flowchart is hierbij onmisbaar. Tijdens de oefeningen worden deze dan

ook gebruikt om een opgave te bespreken en een oplossing te analyseren. Deze flowcharts moeten

rekening houden met alle aspecten van de beoogde realisatie.

(PB b2)

Zonder een zinvolle oplossingsstrategie kan geen oplossing bekomen worden. Naarmate de

oefeningen complexer worden is een gestructureerde aanpak onvermijdelijk. Bij het bespreken van

een oplossing worden verschillende oplossingsstrategieën besproken.

(PB b3)

De student moet beschikken over een parate kennis van digitale systemen. Tijdens de hands-on

training wordt uitgelegd wat de betekenis en juiste interpretatie is van de gegevens die door de

fabrikant ter beschikking wordt gesteld. Zonder die kennis is de student niet in staat om de beoogde

competenties waar te maken.

(PB k)

Inhoud

- MCS51 compatibele microcontroller;

- Instructieset;

- Geheugenstructuur;

- Interruptverwerking;

- Elementaire omzettingen (hex-bcd-binair-decimaal);

- Gebruik van tabellen;

- Gebruik van een LCD scherm;

- Gebruik van software tijdsvertragingen;

- Parallelle input en output;

- Seriële interface in communicatie met een PC;

- Timers voor het afpassen van tijden (met interrupt);

- Timers als counter (met interrupt);

- Analoog naar digitaal omvormer;

Studiematerialen

The World Wide Web
ftp://telescript.denayer.wenk.be

Starterkit van docent.
Eigen cursus docent.

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Praktijkexamen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Praktijkexamen100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie20%