Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie

Voertuigconstructie 3 labo (3 AT 02 L)


Opleiding Bachelor in de autotechnologie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 2 Studietijd 60 uur
OpleidingsfaseDerde Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • De Smedt Steven

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Werkcollege/oefenzitting
  • Oefensessie
  • Practicum

Begincompetentie

voertuigtechnieken 2 gevolgd hebben

Eindcompetentie

PB _a_02PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_04PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_05PB _a_05 - CreativiteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_07PB _a_07 - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan lekenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_08PB _a_08 - Een ingesteldheid tot levenslang lerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_01PB _b_01 - Teamgericht kunnen werkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_02PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _b_03PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieënGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _c_01PB _c_01 - Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _c_02PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _c_03PB _c_03 - Productie: de bachelor kan technische aspecten van een productieproces beheren, zoals controles, afregelingen, configuraties en opvolging van de kwaliteitseisen van een productiesysteemGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _c_05PB _c_05 - Installatie en onderhoud: de bachelor kan systemen operationeel houden en de onderhoudsproblemen opvolgen en oplossenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_01PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_03PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_06PB_a_06 - Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende takenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_b_04PB_b_04 - Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_c_04PB_c_04 - Installatie en onderhoud: de bachelor kan systemen installeren en in bedrijf stellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_c_06PB_c_06 - Technisch commerciële diensten: de bachelor kan advies verlenen bij de aankoop en verkoop van technologische systemen en productenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_c_07PB_c_07 - Training: de bachelor kan training geven over systemenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_kPB _k - KennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Gezien de verkoop van gesofisticeerde motorfietsen blijft stijgen is er een grote behoefte aan hoger
opgeleiden die kunnen tewerk gesteld worden bij invoerders, homologatiediensten en motorschops.
Hoewel alle moderne systemen van personenauto’s tegenwoordig ook terug te vinden zijn bij
motoren, is het heel dikwijls zo dat bepaalde verfijningen nog worden uitgediept om het vermogen
nog te verhogen. Normgeving en homologaties verlopen bij tweewielers ook op en andere manier dan
bij wagens hetgeen een andere benadering vereist.
De grootste evolutie is er de laatste decennia ongetwijfeld gekomen door de intrede van de
motorelektronica en de introductie van deze elektronica in het chassismanagement. Een doel van
deze cursus is dan ook de samenhang te bestuderen tussen sturing van de motor, de
aandrijfsystemen en de antislip regelingen die dikwijls in combinatie aanwezig zijn.
In het labo dienen de studenten inzicht te krijgen in diverse constructievormen, reparatiemethodes.
Tevens wordt van de student verwacht dat hij de diverse herstellingstechnieken kent en weet welke
aanpassingen aan de motorfiets op een technisch verantwoorde en veilige manier mogen aangebracht
worden.

Inhoud

De volgende onderwerpen komen aan bod, steeds :



Vlambooglassen met beklede electrode toegepast op constructie en herstelmethoden.



Mig Mag lassen op de dunne plaat met automotive specifieke herstelmethoden 



Autogeenlassen 



Tig Lassen  op ferro en non ferro matrialen



Plasmasnijden 



Lijmverbindingen

Studiematerialen

Handboek
Referentie: Motorcycling Handling and chassis Design, the art and science, Tony Foale, ISBN-10 84-
933286-3-4

Cursus Referentie: Cursus Mototechnieken - De Smedt St.

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Praktijkexamen100%