Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie

Voertuigtechniek 3 labo (3 AT 01 L)


Opleiding Bachelor in de autotechnologie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 2 Studietijd 60 uur
OpleidingsfaseDerde Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Van Wesemael Eric

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Laboratorium

Begincompetentie

Voertuigtechniek 2 gevolgd hebben

Eindcompetentie

PB _a_02PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_05PB _a_05 - CreativiteitGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _a_08PB _a_08 - Een ingesteldheid tot levenslang lerenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _c_02PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB _c_05PB _c_05 - Installatie en onderhoud: de bachelor kan systemen operationeel houden en de onderhoudsproblemen opvolgen en oplossenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_01PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_a_03PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_b_04PB_b_04 - Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
PB_c_06PB_c_06 - Technisch commerciƫle diensten: de bachelor kan advies verlenen bij de aankoop en verkoop van technologische systemen en productenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Gedurende het labo voertuigtechniek wordt in dit eindjaar vooral de nadruk gelegd op het

toetsen van de opgedane theoretische kennis aan de praktische ervaring. Onderdelen

worden niet meer gezien als afzonderlijke componenten maar als een deel van een voertuig

dat in zijn totaliteit benaderd wordt. De student moet zich vertrouwd maken met de

wisselende mogelijkheden van de moderne voertuigdynamica, gestuurd door krachtige ecu’s.

Nadruk wordt gelegd op de diagnose met moderne computergestuurde apparatuur. Zo wordt

de uitlijning van een voertuig niet enkel zuiver statisch bekeken maar met verschillende

toestellen onder diverse belastingen en dus met wisselende wielstanden. De student dient

zich vertrouwd te maken met persluchtremsystemen en luchtvering. Gebruik makende van

originele werkplaatshandleidingen dient de student een klassieke of elektronische installatie volgens de opgelegde

normen te controleren en de remdrukbalans in te stellen. De verschillende systemen van

vierwielaandrijving voor toerisme- en terreinvoertuigen moeten kunnen verklaard en getest worden.

Door oefeningen op het nameten van het zelfdragend koetswerk, het richten van voertuigen en de applicatie van diverse spuit- en koetswerktechnieken is de student in staat een gefundeerd expertiseverslag op te stellen van een voertuig dat bij een ongeval betrokken was.

Inhoud

- Oefeningen op de stuurgeometrie met 3-D uitlijnbank en vierwielgestuurde voertuigen / didactische proefstand.

- Oefeningen op chassisgeometrie en carrosserietechniek;

- Identificeren, controleren, repareren en resetten van ABS, EBS, ASR en ESP systemen in dynamische toestand;

- Controle en de opbouw van mechanische en elektronische vierwielaandrijving;

- Controle, meting en afstelling van persluchtremmen en luchtvering van bedrijfsvoertuigen;

Studiematerialen

Luchtdrukremmen delta press
Steinbuch delen 3 A&B 4 A&B

Labo cursus voertuigtechniek 3PBAT
Van Wesemael Eric 2010
Lessius Hogeschool
Info CD voertuigtechniek 3 VWE of verduidelijkingen op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Praktijkexamen100% Mondeling examen over de laboinhoud met eventueel een praktische uitvoering van een proef.