Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
Voertuigtechniek 3 labo (3 AT 01 L)
Bachelor in de autotechnologie |
2011-12 |
2 |
60 uur |
Derde Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Voertuigtechniek 2 gevolgd hebben
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_05 | PB _a_05 - Creativiteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_08 | PB _a_08 - Een ingesteldheid tot levenslang leren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_02 | PB _c_02 - Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_05 | PB _c_05 - Installatie en onderhoud: de bachelor kan systemen operationeel houden en de onderhoudsproblemen opvolgen en oplossen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_b_04 | PB_b_04 - Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_c_06 | PB_c_06 - Technisch commerciƫle diensten: de bachelor kan advies verlenen bij de aankoop en verkoop van technologische systemen en producten | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Gedurende het labo voertuigtechniek wordt in dit eindjaar vooral de nadruk gelegd op het
toetsen van de opgedane theoretische kennis aan de praktische ervaring. Onderdelen
worden niet meer gezien als afzonderlijke componenten maar als een deel van een voertuig
dat in zijn totaliteit benaderd wordt. De student moet zich vertrouwd maken met de
wisselende mogelijkheden van de moderne voertuigdynamica, gestuurd door krachtige ecu’s.
Nadruk wordt gelegd op de diagnose met moderne computergestuurde apparatuur. Zo wordt
de uitlijning van een voertuig niet enkel zuiver statisch bekeken maar met verschillende
toestellen onder diverse belastingen en dus met wisselende wielstanden. De student dient
zich vertrouwd te maken met persluchtremsystemen en luchtvering. Gebruik makende van
originele werkplaatshandleidingen dient de student een klassieke of elektronische installatie volgens de opgelegde
normen te controleren en de remdrukbalans in te stellen. De verschillende systemen van
vierwielaandrijving voor toerisme- en terreinvoertuigen moeten kunnen verklaard en getest worden.
Door oefeningen op het nameten van het zelfdragend koetswerk, het richten van voertuigen en de applicatie van diverse spuit- en koetswerktechnieken is de student in staat een gefundeerd expertiseverslag op te stellen van een voertuig dat bij een ongeval betrokken was.
Inhoud
- Oefeningen op de stuurgeometrie met 3-D uitlijnbank en vierwielgestuurde voertuigen / didactische proefstand.
- Oefeningen op chassisgeometrie en carrosserietechniek;
- Identificeren, controleren, repareren en resetten van ABS, EBS, ASR en ESP systemen in dynamische toestand;
- Controle en de opbouw van mechanische en elektronische vierwielaandrijving;
- Controle, meting en afstelling van persluchtremmen en luchtvering van bedrijfsvoertuigen;
Studiematerialen
Luchtdrukremmen delta press
Steinbuch delen 3 A&B 4 A&B
Labo cursus voertuigtechniek 3PBAT
Van Wesemael Eric 2010
Lessius Hogeschool
Info CD voertuigtechniek 3 VWE of verduidelijkingen op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | Mondeling examen over de laboinhoud met eventueel een praktische
uitvoering van een proef. |