Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
Voertuigtechnieken labo (1011PBAAT203b)
Bachelor in de autotechnologie |
2011-12 |
2 |
0 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Voertuigtechniek 1 gevolg hebben
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_05 | PB _a_05 - Creativiteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_01 | PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_03 | PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_03 | PB _c_03 - Productie: de bachelor kan technische aspecten van een productieproces beheren, zoals controles, afregelingen, configuraties en opvolging van de kwaliteitseisen van een productiesysteem | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_06 | PB_a_06 - Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_b_04 | PB_b_04 - Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Het leren herkennen en kunnen benoemen van alle samenstellende delen van het chassis en tevens
hun doel en functie kunnen geven. Alle onderdelen dienen tevens op hun deugdelijkheid en slijtage
gecontroleerd te kunnen worden en hun werking binnen het geheel dient kunnen geanalyseerd te
worden. Een gefundeerde nota van de controle en de reparatie moet kunnen opgesteld te worden.
Ook dient de student in staat te zijn om een benaderende kostenraming van een herstelling of
aanpassing op te maken.
Inhoud
Wielen en banden:
- constructieve opbouw en aanduidingen van een band en velg kunnen herkennen,
monteren en uitbalanceren volgens diverse methoden. De bevestiging en lagering van
wielen kunnen beoordelen op slijtage, spelingen afstellen en de onderdelen
vernieuwen.
Veersysteem:
- beoordelingsmaatstaven en schokdempertestbanken, Eusama trilbank, bumpertest en
trillingsonderzoeken.
Wielgeleiding en besturing:
-controle van de goede werking van het geheel en de onderdelen, basis wieluitlijning met mechanische
meettoestellen volgens twee- en vierwieluitlijnmethoden.
Remsysteem:
- montage en demontage van de trommelrem en de schijfrem;
- controle, meting van de drukken in de hydraulische remkrachtverdeling;
- bepalen van de remvertraging, rembalans en ovaliteit op de remmentestbank;
- resultaten vergelijken met berekende waarden;
- handmatig en machinaal ontluchten en vervangen van remolie;
- controle op de werking van ABS-remsystemen.
Oefeningen op de standen met hydraulische en hydopneumatische vering, remmen en stuurbekrachtiging.
Afstellen en controle voor de periodieke keuring en opstellen van een gefundeerd meetverslag.
Studiematerialen
Steinbuch delen 3 A&B 4 A&B
AMT
Handleidingen van constructeuers
Labo cursus voertuigtechniek 2PBAT
Van Wesemael Eric 2010
Lessius Hogeschool Mechelem
Info CD voertuigtechniek VWE of bijkomende info op toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | Tijdens het tweede semester wordt ook de in groep zelf op te stellen
proef in rekening gebracht door demo en mondelinge evaluatie. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | vragen over labo met eventueel uitvoeren van een proef |