Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
Voertuigtechnieken theorie (1011PBAAT203a)
Bachelor in de autotechnologie |
2011-12 |
4 |
0 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Discussieseminarie
Begincompetentie
Voertuigtechniek 1 gevolgd hebben
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _a_05 | PB _a_05 - Creativiteit | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_01 | PB _b_01 - Teamgericht kunnen werken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _b_03 | PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB _c_03 | PB _c_03 - Productie: de bachelor kan technische aspecten van een productieproces beheren, zoals controles, afregelingen, configuraties en opvolging van de kwaliteitseisen van een productiesysteem | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_03 | PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_06 | PB_a_06 - Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_b_04 | PB_b_04 - Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Voortbouwend op de kennis van het eerste jaar m.b.t. de aandrijflijn wordt ingegaan op een
complexere transmissie m.n. de getrapte en traploze automatische versnellingsbak.
Een voertuig bevat echter naast de motor en aandrijflijn nog diverse mechanische systemen
die enerzijds gericht zijn op veiligheid, anderzijds op comfort.
Daarom worden verschillende elementen die een bijdrage leveren aan de actieve en passieve
veiligheid besproken.
Ook systemen die bijkomend een comfortaspect vertonen, worden hierbij niet uit het oog
verloren. De behandelde thema’s die voornoemde eigenschappen bezitten en die bijgevolg uitgebreid
aan bod zullen komen, zijn: de wielen en banden, de wielgeleiding, het veersysteem, de besturing
met de wieluitlijning en het hydraulische remcircuit zelfs met ABS. Zowel aan de functie als aan de
fysische en constructieve werkingsprincipes ervan zal veel aandacht geschonken worden.
Inhoud
Wielen en banden:
- eigenschappen en coëfficiënten / drifthoek en richtmoment / cirkel van Kamm en Goughdiagram
/ constructieve opbouw en aanduidingen van een band en velg /
uitvoeringsvormen, bevestiging en lagering;
Remsysteem:
- wettelijke eisen met berekeningsvoorbeelden / remdynamica / kengetallen van de
trommelrem en de schijfrem / de hydraulische rembediening en remkrachtverdeling /
remmentestbank / brake by wire / ABS / definities, eisen en soorten / aantal
kanalen,regelprincipes en regelcriteria,remprestaties;
Besturing:
- het principe van Ackermann / meesturende achteras/ momenten om de fuseehartlijn als
gevolg van krachten en momenten / invloed van de stuurrolradius / de
stuurgeometrie en
het bochtgedrag / de stuurinrichting en de stuurbekrachtiging / vierwielbesturing /
invloeden op de stuurgeometrie, diverse uitlijnmethoden, afwijkingen, oorzaak en
gevolg;
Veersysteem:
- beoordelingsmaatstaven en eigenschappen van vering en demping / belang van de
verhouding afgeveerd – onafgeveerd gewicht / aspecten van
massaveersysteem/veren en
dempers / progressieve veren / statische hoogteregeling / luchtvering en
hydrodynamische vering / actieve veersystemen / schokdempertestbanken;
Wielgeleiding:
- de starre as / de onafhankelijke wielgeleiding / multilinkgeleiding / de invloed op het kniken
rolcentrum / invloed op stuurgeometrie;
Aandrijftechniek:
- vloeistofkoppeling en vloeistofkoppel-omvormer / planetaire tandwielstelsels / de getrapte
en traploze automatische transmissie
Trillingsanalyse:
- balanceringstechnieken
Studiematerialen
Auto en motortechniek
ATZ en MTZ
Handboek
De nieuwe Steinbuch, De Automobiel, drs. ing. G.P.A.Mom
delen 4A en 4B, het rijdend gedeelte ISBN 90 201 1972 9
deel 3B de complexe aandrijflijn ISBN 90 201 2446 3
uitgeverij ten Hagen Stam
Constructeurshandleidingen van de nieuwste technische realisaties.
Teksten verkregen bij voordrachten en studiebezoeken.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | |