Hoofdpagina | Bachelor in de autotechnologie
Mechanica (1011PBAATEMMP100)
Bachelor in de autotechnologie |
2011-12 |
6 |
|
Eerste Opleidingsfase |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
PB _a_02 | PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_a_01 | PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
PB_k | PB _k - Kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Door reële structuren te herleiden tot starre lichamen en puntmassas moeten de studenten in staat zijn de steunpuntsreacties te berekenen. Begrippen zoals snelheid versnelling dienen gekend bij zowel translatie als rotatie. Door het opstellen van evenwichtsvergelijkingen kunnen de studenten het statisch en dynamisch gedrag van voorwerpen bepalen. De mechanische eigenschappen van materialen die toelaten een spanning–rekdiagram te interpreteren. Verschillen tussen statische en dynamische belasting. Berekening van de vervorming en/of spanningen die ontstaan t.g.v. de diverse belastingssoorten zoals trek, druk, afschuiving, wringing en buiging.
Inhoud
Mechanica theorie + oefeningen:
- Inleiding tot de vectoralgebra.
- Statica: krachten- en momentenevenwichten.
- Kinematica van puntmassa’s en starre voorwerpen in één of meerdere dimensies.
- Begrippen: arbeid, vermogen, energie en rendement.
- Impuls, botsingsverschijnselen en hefwerktuigen.
- Kinetica van puntmassa’s en starre voorwerpen in één of meerdere dimensies.
- Dynamica, massatraagheidsmomenten
Sterkteleer theorie + oefeningen:
- Belasting en spanning
- Wet van Hooke
- Belasting op afschuiving en stuik, vlaktedruk,
- Oppervlaktetragheidsmomenten
- Buiging, wringing, knik
- Samengestelde belastingsgevallen.
Studiematerialen
Mechanica th + oef (1011PBAATEMMP100a)
Cursussen
Evaluatie
Mechanica th + oef (1011PBAATEMMP100a) |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | Vraagstelling i.f.v. de uitgangscompetenties verdeeld over zowel theorie als toepassingen. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |