Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Voorbereidingsprogramma Master in Toerisme

ICT en toerisme


Opleiding Voorbereidingsprogramma Master in Toerisme Academiejaar 2011-12
Studiepunten 4 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Ja

Docenten

  • Troukens Griet

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege/oefenzitting

Begincompetentie

Deze lessenreeks moet de student helpen om de impact van ICT en internet in de toerisme-industrie te plaatsen. Door een mengvorm van cursussen, relevante web- en tijdschriftartikels, groepsdiscussies en gastsprekers kunnen de kernthema’s zoals nieuwe distributievormen, nieuwe reisgewoonten, nieuwe vergoedingssystemen vanuit verschillende standpunten bekeken worden. De snelle evolutie van het klassieke internet naar het web 2.O en naar de hedendaagse sociale netwerken krijgt een speciale aandacht.

Eindcompetentie

BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Verdiepen
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De studenten verwerken theoretische informatie en praktische toepassingen in vier themablokken zodat er een brede kijk verkregen wordt op de huidige toestand en de trends van de toekomst. De gastcolleges dragen er toe bij dat de studenten een rechtstreekse dialoog kunnen aangaan  met eerstelijns betrokkenen uit de sector. De papers en opdrachten vragen een inzet van alle middelen om een relevante bijdrage te bieden over de oplegde actuele onderwerpen.



Inhoud

DEEL EEN : Analyse van Travel Technology


Vele touroperators zoals Besttours hebben elk op hun manier de  ‘perfect storm’ van het internet doorstaan. 


Welke structuren, middelen en spelers die de markt van de reistechnologie bepalen op Belgische en internationaal vlak.


 


DEEL TWEE : De Travel Technology evolutie


Spelers als BTN en Amadeus Euroreizen hebben als optie genomen met de nieuwste technologie traditionele modellen verder te zetten.


Hoe zullen deze middelen ingezet worden om de toerisme industrie te evolueren van offline naar online.


 


DEEL DRIE : E-business is ‘just business’


Bookkit van DOT en Infotravel demonstreren dat de ICT heeft gewacht op de mogelijkheden van het internet.


De ontwikkelingen van web2.0 legt de lat voor toekomstige verkoopsystemen heel hoog.


 


DEEL VIER : van weblog naar myspace


ATP en AT-Europe gaan interactieve sessies houden met de master studenten om zo jullie reis en surfkennis te toetsen.


Eerst was een website voor enkelen, nu voor iedereen. Welke tools, media en vaardigheden zijn nodig.

Studiematerialen

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie