Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: energie

Masterproef (1011MAen04)


Opleiding Master of Science in de industriële wetenschappen: energie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 20 Studietijd 600 uur
Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Neen

Docenten

  • Van Dessel Michel

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Opdracht
  • Stage

Begincompetentie

De masterproef kan niet worden opgenomen in het individueel jaarprogramma van een student die
nog een beperkt gedeelte van een voorafgaandelijke opleiding of programma moet afwerken. Een
uitzondering op de bovenstaande regel geldt wanneer de student in zijn individueel jaarprogramma
zowel een beperkt aantal resterende opleidingsonderdelen van de voorafgaandelijke opleiding
opneemt als alle opleidingsonderdelen van de betrokken masteropleiding.

Eindcompetentie

MA_AVMA_AV - CommunicatievaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_IV_01MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_IV_02MA_IV_02 - Praktische vaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_IV_03MA_IV_03 - Multidisciplinair samenwerkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_KIMA_KI - Diepgaande technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_OV_01MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houdingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_OV_02MA_OV_02 - Uitvoeren van onderzoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Een masterproef is een technologisch project dat gericht is op het concreet realiseren van een
innovatie. Deze innovatie vergt de uitwerking van een technologische oplossing waarbij
ingenieurskennis moet vergaard en creatief toegepast worden. In het kader van de masterproef moet
innovatie begrepen worden als het tot stand brengen van een nieuw (of vernieuwend) product, proces
of dienst waarbij een technologische oplossing zich opdringt. Nieuw of vernieuwend moet hier
geïnterpreteerd als nieuw of vernieuwend voor de student. De vereiste kennis moet duidelijk de
kennis overstijgen die in het curriculum reeds als verworven mag aangenomen worden.
De masterproef moet daarom aan drie basisvereisten voldoen:
de probleemstelling is een concreet ingenieursprobleem (technologische
onderzoekscomponent) ;
het probleem vraagt om een creatieve oplossing waarvoor de ingenieurskennis die in het
curriculum werd verworven niet volstaat maar aangevuld moet worden
(kennisverwervingscomponent) ;
de aanpak gebeurt wetenschappelijk.

Inhoud

Een inleidend hoofdstuk bevat de vertaling van het probleem in correcte technisch-wetenschappeljike
termen
Waar toepasselijk bevat het werk een literatuurstudie.
De tekst bevat een correcte bibliografie en systematische verwijzingen ernaar.De informatie is op een
overzichtelijke wijze samengebracht.
Uit de rapportering blijkt dat de student de informatie heeft geïnterpreteerd i.f.v. de probleemstelling.
Uit de opbouw van het werk blijkt dat de student een logisch gestructureerde methode heeft
gebruikt.Verschillende standpunten en mogelijke alternatieven worden tegenover elkaar geplaatst en
het beargumenteerde standpunt van de student komt duidelijk tot uiting.
Kritische bedenkingen worden geformuleerd.
Een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen verworven informatie en persoonlijke creatieve
inbreng..
De tekst en presentatie zijn duidelijk en bevatten de noodzakelijke informatie die op een klare manier
is gepresenteerd in tekst, figuren, tabellen, bijlagen, ..., gebruik makend van een correcte en
wetenschappelijke taal.
De uitwerking van tekst en presentatie gebeurt met eigentijdse hulpmiddelen.
Waar relevant omvat de rapportering ook andere concrete werkstukken, apparatuur, software, ….,
vergezeld van de nodige beschouwingen inzake bruikbaarheid(sbeperkingen), essentiële theoretische
onderbouw, ….

Studiematerialen

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten15% Evaluatie na een tussentijdse presentatie voor een interne jury
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten85% Masterproef Probleemstelling 9 Informatiewerving en -verwerking 17 Aanpak 25 Resultaat 25 De student bezit de vaardigheden en attitudes om in een professionele omgeving te functioneren 9
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% Masterproef Probleemstelling 10 Informatiewerving en -verwerking 20 Aanpak 30 Resultaat 30 De student bezit de vaardigheden en attitudes om in een professionele omgeving te functioneren 10