Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Project elektromechanica (0910MAemEM04b)
Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica |
2011-12 |
3 |
85 uur |
|
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Elektriciteit ABA1, Mechanica ABA1, Wiskunde I ABA1, Grafische technieken en vormanalyse ABA1,
Materiaalkunde voor ontwerp en vormgeving ABA1, Toegepaste wiskunde ABAem2, Elektronica
ABAem2, Sterkteleer I ABAem2, Werktuigbouw ABAem2, Machinecomponenten ABAem2,
Materiaalbehandeling ABAem2, Dynamica van systemen ABAem2, Elektrische machines ABAem2,
Wisselstroommotoren ABAem3, Industriële elektronica ABAem3, Automatisering ABAem3, CAEontwerpen
ABAem3, Onderzoeksmethodologie ABAem3, Materiaalkeuze ABAem3,
Productietechnieken ABAem3, Toegepaste elektriciteit ABAemEM3
Eindcompetentie
MA_AV | MA_AV - Communicatievaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_IV_01 | MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_IV_02 | MA_IV_02 - Praktische vaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_IV_03 | MA_IV_03 - Multidisciplinair samenwerken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_KI | MA_KI - Diepgaande technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_01 | MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_02 | MA_OV_02 - Uitvoeren van onderzoek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_03 | MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
“Probleemoplossen en ontwerpen” (P&O) van de master sluit qua concept aan op het gelijknamige
opleidingsonderdeel van de bachelor en wil de nodige competenties bijbrengen om in een
hoogtechnologische maatschappij goed te kunnen functioneren.
Bij P&O wordt uitgegaan van een technisch probleem van elektromechanische aard, waarvoor een
oplossing dient gezocht te worden. Het technisch probleem situeert zich op een dusdanig niveau dat
een diepgaande technische kennis nodig is om oplossingen voor dit probleem te formuleren. Deze
technische kennis is theoretisch onderbouwd, onderzoeksgebaseerd en toepassingsgericht. Zo nodig
dienen hierbij innovatieve technologieën te worden aangewend (Competenties ”diepgaande
technische kennis”, “probleemoplossend vermogen”, “praktische vaardigheden”, “multidisciplinair
samenwerken”).
Voor het behalen van het gewenste resultaat zullen - voor de student nieuwe elementen -
gehanteerd dienen te worden, die betrokken worden ofwel vanuit zelfstudie ofwel vanuit de
seminaries die in het kader van P&O georganiseerd worden (Competentie “ingesteldheid tot
levenslang leren”).
Bij het zoeken naar een geschikte oplossing voor het gestelde probleem dient de student kritisch te
reflecteren en een onderzoekende houding aan te nemen, zodat meer adequate oplossingen kunnen
geformuleerd worden (Competentie “kritische reflectie en onderzoekende houding”).
Een verantwoord onderzoeksplan bij het zoeken naar een geschikte oplossing dient opgesteld en
uitgevoerd te worden. Zo nodig kunnen hiertoe innovatieve technologieën vertaald worden naar
concrete toepassingen (Competentie “uitvoeren van onderzoek”).
Bij het zoeken naar een geschikte oplossing dient gestreefd naar originele, creatieve en innovatieve
ideeën, teneinde kennis en inzicht continu uit te breiden (Competentie “wetenschappelijke wijze van
denken en handelen”).
Tijdens het ganse traject worden volgende vaardigheden en attitudes ontwikkeld: schriftelijke en
mondelinge communicatie, vergaderen, leidinggeven, delegeren, werken in teamverband,
werkplanning maken en respecteren (Competenties “communicatievaardigheden”, “leiding geven”,
“werken in teamverband”, “werkplanning”).
Inhoud
De student doorloopt, in teamverband, een volledig probleemoplossingsproces / ontwerpproces van
elektromechanische aard. In het procesgericht probleemoplossen / ontwerpen komt het geïntegreerd
systeem van mensen, materiaal, machines en methoden aan bod (bv. ontwerpen van een
productielijn). Hierbij gaat het om het uitwerken van een volledig project, waarbij de aspecten welke
zich situeren zowel vóór het technisch ontwerp (behoeftenanalyse, marktonderzoek, industrial
engineering) als na het technisch ontwerp (realisatieaspecten), alsook een verdieping van het
technisch ontwerp zelf (gebruik van CAE tools), aan bod komen. Hierbij mogen de aspecten die
aangereikt werden in het opleidingsonderdeel P&O van de bachelor en in het opleidingsonderdeel
P&O Seminaries van de master, niet uit het oog verloren worden.
Studiematerialen
studiemateriaal van de voorafgaande vakken in het domein van de elektromechanica
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | De permanente evaluatie gebeurt aan de hand van tussentijdse
presentaties en voortgangsverslagen. Deze dienen op een vooraf
afgesproken datum te worden afgegeven (conform ER art 12 ’tijdig
indienen van werkstukken’). Alle ingerichte labozittingen moeten
bijgewoond en uitgevoerd worden. Enkel mits een gegronde reden en
na overleg met de docent kan hiervan afgeweken worden (conform ER
art 12 ‘aanwezigheidsplicht’). De student neemt persoonlijk contact op
met de docent. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |