Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Materialen voor transporttoepassingen, laboratoria (0910MAemAE04b)
Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica |
2011-12 |
1 |
30 uur |
|
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Materiaalkeuze (0910ABAem308) gevolgd hebben
Eindcompetentie
AB_AV_02 | AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_SV_03 | AB_SV_03 - Ingenieursattitudes | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_AV | MA_AV - Communicatievaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_IV_02 | MA_IV_02 - Praktische vaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_01 | MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_02 | MA_OV_02 - Uitvoeren van onderzoek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_03 | MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
TI_26 | TI_26 - In groep functioneren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
- een grondige voorstudie uitvoeren op basis van ter beschikking gestelde documenten (AB-AV02, MA-OV01)
- het in kleine groep correct en kritisch uitvoeren van de experimenten, het maken van doordachte keuzes in materiaal en procesparameters (AB-SV03, MA-IV02, MA-OV02, MA-OV03, TI26)
- het verwerken van de testresultaten in correlatie met de gekozen instellingen en parameters; het formuleren van een wetenschappelijk onderbouwde conclusie (AB-AV02, AB-SV03, MA-OV01, MA-OV03)
- het opstellen van een wetenschappelijk onderbouwd eindrapport per groep (MA-AV, TI26)
Inhoud
Het labo heeft 3 keuzemogelijkheden:
- het labobad kunststofverwerking in KHBO: spuitgieten (zowel experiment als evaluatie)
- het labobad Digital Image Correlation in KAHO Sint-Lieven: contactloze rekmeting bij grote vervormingen op kunststoffen of metalen
- het labo vezelversterkte kunststoffen op campus De Nayer: produceren door vacuüminfusie en mechanisch evalueren van een zelfgekozen laminaatopbouw; vergelijking met theoretische berekeningen.
De keuze is beperkt in functie van de maximale capaciteit van de labobaden (max 12).
Organisatie
Inleidende teksten worden via Toledo beschikbaar gesteld, en worden door de studenten in zelfstudie verwerkt. De zelfstudie wordt afgerond door een zelfevaluatie.
Tijdens de labozittingen worden experimenten en/of simulaties uitgevoerd.
De resultaten worden in een schriftelijk verslag gerapporteerd en kritisch besproken
The lab sessions hold 3 options
- the lab polymer processing at KHBO (Ostend): injection molding (experiment and simulation)
- the lab digital image correlation at KAHO Sint-Lieven (Ghent): contactless 2D strain measurements during large deformations of polymers or metals
- the lab reinforced plastics at Campus De Nayer: manufacture by vacuum infusion and evaluation of the mechanical properties of a chosen laminate stacking sequence; comparison with theoretical calculations.
The choice is limited by the maximam capacity of the external lab sessions (max 12).
Organisation
Introduction documents are available on Toledo for self study by the student. A self evaluation is needed at the end of this phase.
During the lab sessions, experiments and/or simulations are executed by the students.
The results are presented and critically discussed in a written report.
Studiematerialen
Serope Kalpakjian, Steven R Schmid Manufacturing Processes for Engineering Materials Prentice Hall
2003
laboteksten beschikbaar op Toledo
lab notes available on Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | De studenten maken in groep een verslag over de uitgevoerde testen.
Iedere groep presenteert één van de proeven. De beoordeling gebeurt
op basis van het rapport, de presentatie en een ondervraging. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | De student maakt een nieuw verslag en legt dit ter evaluatie voor. |