Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Aanvullingen dynamica (0910MAemAE03c)
Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica |
2011-12 |
1 |
30 uur |
|
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Dynamische aspecten (0910MAem02b) gevolgd hebben
Eindcompetentie
MA_IV_01 | MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_KI | MA_KI - Diepgaande technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_02 | MA_OV_02 - Uitvoeren van onderzoek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_03 | MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
- De afgestudeerde heeft een diepgaande kennis van de ingenieurspraktijk in dynamica van voertuigen in de moderne automobielsector, die theoretisch onderbouwd, onderzoeksgebaseerd en toepassingsgericht is. Hij heeft kennis van de typische vereisten die gesteld worden aan de dynamica van een voertuig, alsook de functie van de mechanische onderdelen die de dynamica van een voertuig beïnvloeden. Hij heeft ook inzicht in het weggedrag van een voertuig bij rem- en stuurbewegingen. (KI)
- De afgestudeerde is vertrouwd met innovatieve technologieën in voertuigdynamca, met inbegrip van de banden, ophanging en stuurmechanica. Hij is verder op de hoogte van moderne analysetechnieken voor verticale dynamica van een wagen. (KI)
- De afgestudeerde is in staat om te participeren in het vertalen van innovatieve dynamische analysetechnieken in concrete toepassingen voor de optimalisatie van de dynamica van een voertuig. (OV2)
- De afgestudeerde is in staat om zelfstandig een redenering rond op te bouwen rond het weggedrag van een voertuig bij rem- of stuurbewegingen, of bij verticale excitatie door het wegoppervlak. (OV3)
- De afgestudeerde is in staat om complexe problemen passend te benaderen. Hij heeft inzicht in de graad van nauwkeurigheid die kan verwacht worden van de verschillende analysetechnieken voor het weggedrag van een voertuig. (IV1)
Inhoud
1.One-dimensional vehicle dynamics
- Forward vehicle dynamics
- Tire dynamics
- Driveline dynamics
2.Vehicle kinematics
- Steering dynamics
- Suspension mechanisms
3.Vehicle dynamics
- Vehicle planar dynamics
- Vehicle roll dynamics
4.Vehicle vibration
- Vibration sources
- Car modeling
- Suspension optimization
- Quarter car modeling
In het kader van deze cursus wordt eveneens een bedrijfsbezoek georganiseerd.
Studiematerialen
handbook: ‘Vehicle Dynamics’ by R.N. Jazar, Springer, 2008 (ISBN 978-0-387-74243-4)
materiaal op de digitale leeromgeving
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | Examen waarin gepeild wordt naar inzicht in de leerstof, en kennis van
specifiek begrippen en principes; het gebruik van een handgeschreven
formularium is toegelaten (max 1 pag) | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | Examen waarin gepeild wordt naar inzicht in de leerstof, en kennis van
specifiek begrippen en principes; het gebruik van een handgeschreven
formularium is toegelaten (max 1 pag) |