Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica

Aandrijfsystemen, theorie (0910MAemAE03a)


Opleiding Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica Academiejaar 2011-12
Studiepunten 3 Studietijd 80 uur
Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Moens David

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Voertuigmotoren (0910ABAemAE301) en Voertuigtechnieken (0910ABAemAE302) gevolgd hebben

Eindcompetentie

MA_IV_01MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_KIMA_KI - Diepgaande technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_OV_02MA_OV_02 - Uitvoeren van onderzoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_OV_03MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

- De afgestudeerde heeft een diepgaande kennis van de ingenieurspraktijk in aandrijfsystemen in de moderne automobielsector, die theoretisch onderbouwd, onderzoeksgebaseerd en toepassingsgericht is. Hij kan conceptueel denken rond aandrijfsystemen, en heeft een theoretisch onderbouwd begrip van de werking van de typische componenten in een aandrijflijn (energiedragers, motoren, overbrengingen), zowel met betrekking tot conventionele, hybride als zuiver elektrische aandrijflijnen. Hij is verder ook op de hoogte van de hedendaagse criteria rond verbruik en uitstoot in de automobielsector, en is in staat om deze toe te passen op conceptuele studies van innovatieve aandrijflijnen. (KI)

- De afgestudeerde is vertrouwd met innovatieve technologieën in aandrijfsystemen, met inbegrip van alternatieve, hybride en elektrische aandrijftechnieken. Hij is op de hoogte van recente technologische evoluties op componentniveau. Hij heeft daarnaast ook een duidelijk begrip van hoe moderne simulatietechnieken conceptuele ontwikkelingen van aandrijflijnen kunnen ondersteunen. Deze vaardigheid wordt verder uitgediept in het bijhorend labo. (KI)

- De afgestudeerde is in staat om te participeren in het vertalen van innovatieve aandrijftechnologieën in concrete toepassingen voor het bekomen van een energie-efficiënte aandrijflijn. (OV2)

- De afgestudeerde is in staat om zelfstandig een redenering op te bouwen rond de conceptuele keuze van aandrijflijnen, alsook de keuze van de componenten in deze aandrijflijn voor voertuigen met een specifiek karakter. (OV3)

- De afgestudeerde is in staat om complexe problemen rond aandrijfsystemen passend te benaderen. Hij is in staat om aandrijfschema's te analyseren aan de hand van transiënte simulatietechnieken. (IV1)

Inhoud

Vehicle Propulsion Systems
1. Introduction
- Motivation
- Objectives
- Upstream processes
- Energy density of on-board energy carriers
- Pathways to better fuel economy
2. Vehicle energy and fuel consumption - Basic concepts
- Vehicle energy losses and performance analysis
- Mechanical energy demand in driving cycles
- Methods and tools for the prediction of fuel consumption
3. IC-engine based propulsion systems
- IC-engine models
- Gear-box models
- Fuel consumption of ICE powertrains
4. Electric and hybrid-electric propulsion systems
- Electric propulsion systems
- Hybrid-electric propulsion systems
- Electric motors
- Batteries
- Supercapacitors
- Electric power links
- Torque couplers
- Power split devices
5. Non-electric hybrid propulsion systems
- Short-term storage systems
- Flywheels
- CVT
- Hydraulic accumulators
- Hydraulic pumps/motors
- Pneumatic hybrid engine systems
6. Fuel-cell propulsion systems
- Fuel cell EV’s and HEV’s
- Fuel cells
- Reformers
7. Control algorithms
- heuristic/optimal control strategies

Studiematerialen

handbook: ‘Vehicle Propulsion Systems - Introduction to Modeling and Optimization’ by L. Guzzella
and A. Sciarretta (ETH Zürich), Second Edition, Springer, 2007 (ISBN 978-3-540-74691-1)
materiaal op de digitale leeromgeving

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100% Open boek examen, waarin gepeild wordt naar inzicht in de leerstof, en kennis van specifiek begrippen en principes.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100% Open boek examen, waarin gepeild wordt naar inzicht in de leerstof, en kennis van specifiek begrippen en principes