Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Aandrijfsystemen, theorie (0910MAemAE03a)
Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica |
2011-12 |
3 |
80 uur |
|
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Voertuigmotoren (0910ABAemAE301) en Voertuigtechnieken (0910ABAemAE302) gevolgd hebben
Eindcompetentie
MA_IV_01 | MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_KI | MA_KI - Diepgaande technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_02 | MA_OV_02 - Uitvoeren van onderzoek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_03 | MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
- De afgestudeerde heeft een diepgaande kennis van de ingenieurspraktijk in aandrijfsystemen in de moderne automobielsector, die theoretisch onderbouwd, onderzoeksgebaseerd en toepassingsgericht is. Hij kan conceptueel denken rond aandrijfsystemen, en heeft een theoretisch onderbouwd begrip van de werking van de typische componenten in een aandrijflijn (energiedragers, motoren, overbrengingen), zowel met betrekking tot conventionele, hybride als zuiver elektrische aandrijflijnen. Hij is verder ook op de hoogte van de hedendaagse criteria rond verbruik en uitstoot in de automobielsector, en is in staat om deze toe te passen op conceptuele studies van innovatieve aandrijflijnen. (KI)
- De afgestudeerde is vertrouwd met innovatieve technologieën in aandrijfsystemen, met inbegrip van alternatieve, hybride en elektrische aandrijftechnieken. Hij is op de hoogte van recente technologische evoluties op componentniveau. Hij heeft daarnaast ook een duidelijk begrip van hoe moderne simulatietechnieken conceptuele ontwikkelingen van aandrijflijnen kunnen ondersteunen. Deze vaardigheid wordt verder uitgediept in het bijhorend labo. (KI)
- De afgestudeerde is in staat om te participeren in het vertalen van innovatieve aandrijftechnologieën in concrete toepassingen voor het bekomen van een energie-efficiënte aandrijflijn. (OV2)
- De afgestudeerde is in staat om zelfstandig een redenering op te bouwen rond de conceptuele keuze van aandrijflijnen, alsook de keuze van de componenten in deze aandrijflijn voor voertuigen met een specifiek karakter. (OV3)
- De afgestudeerde is in staat om complexe problemen rond aandrijfsystemen passend te benaderen. Hij is in staat om aandrijfschema's te analyseren aan de hand van transiënte simulatietechnieken. (IV1)
Inhoud
Vehicle Propulsion Systems
1. Introduction
- Motivation
- Objectives
- Upstream processes
- Energy density of on-board energy carriers
- Pathways to better fuel economy
2. Vehicle energy and fuel consumption - Basic concepts
- Vehicle energy losses and performance analysis
- Mechanical energy demand in driving cycles
- Methods and tools for the prediction of fuel consumption
3. IC-engine based propulsion systems
- IC-engine models
- Gear-box models
- Fuel consumption of ICE powertrains
4. Electric and hybrid-electric propulsion systems
- Electric propulsion systems
- Hybrid-electric propulsion systems
- Electric motors
- Batteries
- Supercapacitors
- Electric power links
- Torque couplers
- Power split devices
5. Non-electric hybrid propulsion systems
- Short-term storage systems
- Flywheels
- CVT
- Hydraulic accumulators
- Hydraulic pumps/motors
- Pneumatic hybrid engine systems
6. Fuel-cell propulsion systems
- Fuel cell EV’s and HEV’s
- Fuel cells
- Reformers
7. Control algorithms
- heuristic/optimal control strategies
Studiematerialen
handbook: ‘Vehicle Propulsion Systems - Introduction to Modeling and Optimization’ by L. Guzzella
and A. Sciarretta (ETH Zürich), Second Edition, Springer, 2007 (ISBN 978-3-540-74691-1)
materiaal op de digitale leeromgeving
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | Open boek examen, waarin gepeild wordt naar inzicht in de leerstof, en
kennis van specifiek begrippen en principes. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | Open boek examen, waarin gepeild wordt naar inzicht in de leerstof, en
kennis van specifiek begrippen en principes |