Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Seminaries (0910MAemet01)
Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica |
2011-12 |
2 |
55 uur |
|
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Werkcollege/oefenzitting
- Groepswerk
- Opdracht
Begincompetentie
Bachelorproef (ABAem) binnen opleiding Bachelor in de industriële wetenschappen elektromechanica
gevolgd hebben.
Eindcompetentie
MA_AV | MA_AV - Communicatievaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_01 | MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_02 | MA_OV_02 - Uitvoeren van onderzoek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_03 | MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Het verwerven van kennis en inzicht omtrent het onderzoeken en het oplossen van problemen. De verschillende aspecten die in de masterproef aan bod komen worden behandeld, zoals het definiëren van het probleem (vertaling naar technisch-wetenschappelijke eisen), informatieverwerving en -verwerking (literatuuronderzoek), gebruik van de gepaste onderzoeksmethodiek, resultaatgericht onderzoeken en rapporteren. Ter kennismaking met de industriële aanpak en de industriële toepassingen wordt een actieve participatie in bedijfsbezoeken verwacht (MA OV1, MA OV2, MA OV3).
De seminaries P&O bieden de nodige ondersteuning om een inzicht te verwerven in en het kunnen toepassen van de principes van integrale beheersing van een onderzoeksproces / probleemoplossingsproces en / of ontwerpproces, zoals toegepast in P&O Projectwerking.
De doelstellingen van de seminaries P&O situeren zich op het niveau “kennisverwerving” en “begrijpen” van de betreffende materie, teneinde de bij P&O Projectwerking geformuleerde doelstellingen op een hoger niveau (“toepassen”, ”analyseren”, “synthetiseren” en “evalueren”) te kunnen bereiken.
Inhoud
1 Onderzoeken en oplossen van problemen
1.1 Definiëren van het probleem: vertaling naar technisch-wetenschappelijke eisen
1.2 Informatieverwerving en -verwerking: literatuuronderzoek
1.3 Gebruik van de gepaste onderzoeksmethodiek
1.4 Resultaatgericht onderzoeken en rapporteren
2 Bedrijfsbezoeken ter kennismaking met de industriële aanpak en de industriële toepassingen
3 Specifieke topics waarbij beroep gedaan wordt op specialisten terzake vanuit de industrie of de academische wereld: bescherming van intellectuele eigendom, project management, ...
Studiematerialen
Achtergrondliteratuur:
- Werkgroep academisering, Advies, 29 juni 2005
- De Beer J. C. F., Methodisch ontwerpen, Academic Service, 1997, 2006
- Schreuder Peters R.P.I.J., Methoden en Technieken van Onderzoek, Academic Service, 2000, 2002
- Van Pelt T., Stevens M., Statistiek voor technici, Academic Service, 2003
- Filip Descamps, Van eindwerk naar meesterproef: aanzet tot een academiseringstraject, De Nayer Instituut, 1 februari 2004
- Ashby M., How to Write a Paper, Engineering Department, University of Cambridge, April 2005
Cursus “Probleemoplossen & Ontwerpen Seminaries Master”, ing. A. Voet, De Nayer
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | Deelname aan de seminaries is verplicht (conform ER art 115 “aanwezigheidsplicht”). Studenten die wegens overmacht (bv. ziekte) één of meerdere zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen op het studentensecretariaat én bij de betreffende docent. De student neemt zelf initiatief om in overleg met de betrokken docent de gemiste sessie in te halen.
De student levert zijn werkstukken uiterlijk in op de datum die tijdens de seminaries wordt meegedeeld (conform ER art 115 “tijdig indienen van werkstukken”). | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |