Begincompetentie
Geen begincompententies vereist.
Leerresultaten
Financieel beleid heeft tot deel studenten te laten kennis maken met verschillende functies in het bedrijf. De volgende ondernemingsfuncties komen hierbij aan bod: (1) innovatiemanagement; (2) evaluatie van investeringsprojecten; (3) financiering van ondernemingen; (4) marketingmanagement en (5) personeelsmanagement.
Inhoud
In elke onderneming ongeacht grootte (klein vs. groot), sector van activiteit (industrie vs. handel) of graad van internationalisering (lokale markt vs. internationale markt), komen een aantal ondernemingsfuncties aan bod. In de colleges worden een aantal van deze ondernemingsfuncties toegelicht.
De volgende ondernemingsfuncties komen hierbij aan bod:
(1) Innovatiemanagement
Er wordt aandacht besteed aan de volgende thema's:
(a) definitie;
(b) kenmerken van innovatie;
(c) noodzaak van innovatie (is innovatie noodzakelijk en waarom);
(d) innovatietypologie (product/proces, component/architecturaal, radicaal/incrementeel)
(e) innovatiemanagement (hoe kan innovatie worden gemanaged) met aandacht voor bronnen van innovatie, voorwaarden voor innovatie, het innovatieproces (academische visie versus bedrijfsvisie), innovatietrechters, pioniers vs. baanbrekers, open innovatie & samenwerkingsvormen rond innovatie.
(2) Financieel beleid ('Hoe investeringsprojecten beoordelen?')
Er wordt aandacht besteed aan de volgende thema's:
(a) investeringsprojecten: definitie en typologie;
(b) het investeringsbeslissingsproces;
(c) kenmerken van investeringsprojecten;
(d) basisprincipes bij investeringsbeslissingen (principes en voorbeelden);
(e) evaluatietechnieken voor investeringen (NPV, IRR, Payback methode, profitability index): toelichting en kritische analyse (voordelen en nadelen), conflicten in evaluatietechnieken & case-studie.
(3) Financiering van ondernemingen
Er wordt aandacht besteed aan de volgende thema's:
(a) financieringsvormen (eigen vermogen vs. vreemd vermogen);
(b) bronnen van financiering (FFF, business angels, risicokapitaalfondsen, ...);
(c) financiering in de verschillende fasen van de ontwikkelingscyclus van ondernemingen.
(4) Marketingmanagement
Er wordt aandacht besteed aan de volgende thema's:
(a) marketing: definitie en typologie, verschillen tussen B2B en B2C marketing;
(b) het plannen van de marketingstrategie (segmentatietechnieken, doelgroepbepaling, positionering op de markt;
(c) de markeringmix (plaats, product, prijs en promotie): distributiekanalen of marketingkanalen (intensieve, selectieve en exclusieve distributie), methoden ter bepaling van de verkoopprijs, plaatsbeleid, promotiekanalen (push vs. pull) en communicatiemethoden (direct selling, reclame, direct marketing, aftersales communication, ...).
(5) Personeelsmanagement
Er wordt aandacht besteed aan de volgende thema's:
(a) human resource cyclus (werving/selectie, arbeidsvoorwaarden en opleiding, loopbaanontwikkeling, beoordeling en beloning, vertrek) (inclusief analyse van de wervingskanalen en selectie-instrumenten en de waarde hiervan);
(b) motivatie van personeel: wat is motivatie, soorten motivatie, motivatietheorieën (Maslow, Herzberg, taakverrijkingsmodel, rechtvaardigheidstheorie, XY-theorie, verwachtingstheorie);
(c) conflicten tussen werknemers: soorten en methoden ter oplossing.
Evaluatie
Geen bijzondere slaagvoorwaarden.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | geslotenboekexamen | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | geslotenboekexamen |