Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Digitale systemen (1011MAeict01a)
Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT |
2011-12 |
2 |
50 uur |
|
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- Heeft kennis van VHDL ontwerp, synchroon design, state machines, decoders,...
- Heeft kennis van digitale hardware (FPGA's).
Eindcompetentie
AB_IV_01 | AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_03 | AB_KI_03 - Specifieke technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_AV | MA_AV - Communicatievaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_IV_01 | MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_IV_02 | MA_IV_02 - Praktische vaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_IV_03 | MA_IV_03 - Multidisciplinair samenwerken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_01 | MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_03 | MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
- De student kan, vetrekkende vanaf bepaalde specificaties, digitale schakelingen ontwikkelen vanuit
een abstracte modelleeromgeving (abstracte gedragsbeschrijving en hoog-niveau synthese)
- De student heeft een kritische ingesteldheid bij het gebruik van deze hoogniveau synthesetools.
- De student kan de voor- en nadelen van deze hoogniveau synthesetools herkennen en
beschrijven.
- De student kan de functionaliteit van de schakelingen analyseren en verifiëren op basis van testbenches.
- De student kan deze schakelingen implementeren in een groter embedded systeem.
- De student kan het totale systeem implementeren in een FPGA-architectuur.
- De student kan het geïmplementeerde systeem analyseren en debuggen via meetsoftware en
meetapparatuur.
Inhoud
Digitale (hardware) systemen implementeren complexe algoritmes (vb. beeldverwerking of audioverwerking).
De toenemende complexiteit van deze systemen vraagt een aangepaste ontwerpmethodologie met een
hogere productiviteit. vraagt Daarvoor wordt er gestart vanuit een abstracte modelbeschrijving. Met een hoogniveau synthesetool (HLS=High-Level Synthesis) kan deze beschrijving automatisch worden omgezet in een synthetiseerbare VHDL-beschrijving of zelfs een implementeerbare hardware netlist.
Studiematerialen
Cursus "Digitale Systemen", J. Meel
Labotekst "Digitale Systemen", D. Van Landeghem
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 40% | Er wordt van de student doorheen de laboratoriumzittingen verwacht
dat hij regelmatige vorderingen maakt met betrekking tot de uit te
voeren opdrachten. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | De student krijgt een alternatieveopdracht in de lijn van de
laboratoriuminhoud dewelke hij binnen een opgelegde tijd dient te
voltooien. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 60% | |