Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT

Ethisch ondernemen (0910MA01a)


Opleiding Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT Academiejaar 2011-12
Studiepunten 1 Studietijd 25 uur
Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Benijts Tim

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Geen.

Eindcompetentie

MA_IV_01MA_IV_01 - Probleemoplossend vermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
MA_IV_02MA_IV_02 - Praktische vaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Het doel is studenten te laten kennismaken met de maatschappelijke verantwoordelijkheid van
ondernemingen. (IV1) (OV1)

Inhoud

Een goede onderneming staat vandaag de dag voor winst en continuïteit, maar evenzeer voor een

adequate omgang met milieu en maatschappelijke omgeving. In dit opleidingsonderdeel zoemen we

in op het fenomeen van maatschappelijk verantwoord (of ethisch) ondernemen.



De volgende thema's komen hierbij aan bod:



(1) Maatschappelijk verantwoord ondernemen: definiëring en situering.



De volgende thema's komen aan bod:

 

(a) definitie;

(b) kenmerken;

(c) voordelen en nadelen;

(d) maatschappelijk verantwoord ondernemen als ondernemingsstrategie en concurrentiestrategie;

(e) de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven (Winstmaximalisatie versus sociaal contract); (f) stakeholders van ondernemingen (definitie, kenmerken, typologie en verklarende theorie van Mitchell, Agle en Wood);

(g) methoden ter meting van maatschappelijk verantwoord ondernemen (absolute meting versus sectorale meting, indicatoren ter meting van maatschappelijk verantwoord ondernemen) & 

(h) wie dwingt bedrijven tot meer maatschappelijk verantwoord ondernemen?





(2) Hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen organiseren?



De volgende thema's komen aan bod:

 

(a) maatschappelijk verantwoord ondernemen als strategisch proces (strategic proces en strategic content);

(b) beïnvloedende bedrijfsvariabelen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (top down/bottom up; centrale vs. decentrale structuren; beschikbaarheid van personeel; beschikbaarheid van prestatiemeetsystemen; grootte van de onderneming; zichtbaarheid van de onderneming; leeftijd van de onderneming; aandeelhoudersstructuur van de onderneming & beschikbaarheid van financiële middelen);

(c) instrumenten ter ondersteuning van maatschappelijk verantwoord ondernemen (gedragscodes, mission statements, sectorale en/of internationale MVO normen, samenwerking met NGO's & sociale en ethische verantwoording (of rapportage) & 

(d) maatschappelijk verantwoord ondernemen en de verschillende primaire en secundaire bedrijfsactiviteiten.

Studiematerialen

(1) Jeurissen, R.J.M. (2000) Bedrijfsethiek een goede zaak,Van Gorcum: Assen;
(2) Verstraeten, J. & Van Liedekerke, L. (2008) Business en ethiek: spelregels voor ethisch
ondernemen, Lannoo: Leuven; (3) Epstein, M.J. (2008) Duurzaam ondernemen: hoe het werkt en
hoe je het kunt meten, Academic Service: Schiedam.

  • slides en teksten ter beschikking gesteld door de docent.
  • teksten uit de actualiteit.
  • lesnota's.

Evaluatie

Geen bijzondere slaagvoorwaarden.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%