Hoofdpagina | Master of Science in de industriële wetenschappen: biochemie
Bio-Informatica (0910MAbio07)
Master of Science in de industriële wetenschappen: biochemie |
2011-12 |
3 |
75 uur |
|
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Geen voorkennis vereist
Eindcompetentie
MA_IV_02 | MA_IV_02 - Praktische vaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_KI | MA_KI - Diepgaande technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_01 | MA_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
MA_OV_03 | MA_OV_03 - Wetenschappelijke wijze denken en handelen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
-de student heeft kennis van theoretische en praktische aspecten die te maken hebben met
het verwerken van DNA sequenties (Ma_KI, MaIV2)
-de student kent en begrijpt de mogelijkheden en beperkingen van een gevorderde
statistische gegevensverwerking, zoals variantie analyse (MaKI, Ma_OVI)
-de student kan deze kennis in de praktijk brengen voor een aantal
modelproblemen (Ma_IV2, Ma_OV3)
Inhoud
(A) Introductie tot BioInformatica
- Kennismaking met biologische databanken
- Assembleren van genetische informatie
- Aligneren van een genetische sequentie met een databank
- Classificeren van genetische sequenties
- Constructie van een fylogenetische boom
(B) Introductie tot BioStatistiek
- ANOVA: variantie analyse en design of experiments
- Meervoudige regressie, interpretatie van resultaten
- Inleiding tot methodes van datareductie, als PLS en PCA
Tijdens de labozittingen voeren de studenten deze topics uit op een aantal werkelijke (of geconstrueerde) datasets.
Studiematerialen
cursusmateriaal
materiaal op het leerplatform
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 50% | De resultaten van het werk tijdens het labo worden gebruikt als
leidraad voor de evaluatie van kennis van en inzicht in de aangeboden
leerstof. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 50% | Studenten werken enkele cases uit en geven de resultaten ervan vorm
in een verslag.
Voor afspraken, zie hoorcollege en labozittingen | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Studenten werken een verslag uit dat aan dezelfde eisen voldoet als
dat van de eerste examenkans. Dit verslag wordt tijdens de
mondelinge evaluatie besproken. Voor meer afspraken, contacteer de
docent. |