Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Computerarchitectuur, theorie (0910ABAeict203a)
Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT |
2011-12 |
2 |
50 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Informatica I, theorie (0910ABA110a) gevolgd hebben
Eindcompetentie
AB_AV_02 | AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_03 | AB_KI_03 - Specifieke technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_OV_01 | AB_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_SV_01 | AB_SV_01 - Ingesteldheid tot levenslang leren | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_SV_03 | AB_SV_03 - Ingenieursattitudes | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
-De student heeft kennis van en inzicht in de structuur en de karakteristieken van moderne computerhardware; hij kan verschillende types en implementaties tegen elkaar afwegen (AV2, OV1).
-De student begrijpt de interne werking van de bouwstenen van computerhardware, zoals aangegeven in de inhoudsopgave. Hij is in staat om hierover nieuwe informatie te onttrekken uit de literatuur. (KI3, SV1, SV3)
Inhoud
Inhoudsopgave
1. Inleiding
De componenten van een computersysteem – CPU, memory, Input/Output
Binaire voorstelling van data
2. Central Processing Unit
Instructiesetarchitectuur – case Coldfire 5206e
CPU – control : Microprogramming
CPU – control : Parallellisme, Pipelining
3. Memory Subsystem
Typering SRAM, DRAM
Memory Hierarchy
Registers
Cache memory (direct mapped, associative )
Main memory
Virtual memory
4. Input / Output system
Bus typering – asynchroon vs. Synchroon
I/O – protocols – polling, interrupt, DMA
I/O - controllers
Studiematerialen
Stallings, W., Computer Organization and Architecture, Prentice Hall
materiaal op digitale leeromgeving
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | Het examen behelst enkele overzichtsvragen, inzichtsvragen en
toetsing van kennis van details en terminologie. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | De structuur is identiek aan die van de eerste examenkans. |