Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Analoge elektronica, practica (0910ABAeict201b)
Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT |
2011-12 |
2 |
50 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Elektronica (0910ABA204) gevolgd hebben
Eindcompetentie
AB_AV_01 | AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_AV_02 | AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_01 | AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_02 | AB_IV_02 - Praktische vaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_01 | AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_03 | AB_KI_03 - Specifieke technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_OV_01 | AB_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_SV_03 | AB_SV_03 - Ingenieursattitudes | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De zittingen analoge elektronica hebben als doel de studenten vertrouwd te maken met een aantal
principes van analoge elektronica.
De studenten moeten in staat zijn om zelfstandig een basiscircuit te begrijpen, te ontwerpen en te
implementeren.
Deze doelstellingen zijn op verschillende manieren te bereiken, wij hebben als onderwijsvorm bij de
labosessies analoge elektronica deels gekozen voor een klassieke- en deels voor een ‘workshop’-vorm
met een projectmatige en pragmatische aanpak van een aantal te behandelen onderwerpen.
Deze aanpak staat enerzijds garant voor een klare uitwerking van de basisopdrachten.
Anderzijds is er ook een duidelijke samenhang tussen een aantal verschillende onderwerpen en dit
door het synthese-aspect van het globaal project doorheen de verschillende labozittingen.
Dit synthese-aspect wordt als rode draad verweven in de reeks labo-opdrachten aan de hand van het
ontwerp van één globaal analoog systeem, dat wordt gespreid over een aantal beschikbare
labozittingen.
In elke labozitting wordt er één specifiek elektronica-topic, aan de hand van een aantal
basisopdrachten ingeoefend, waarna de student in staat is een bepaald onderdeel van het globale
systeem te ontwerpen.
Elke zitting zal dus het project op een PCB (Printed Circuit Board) (zie bijlagen) verder uitgroeien tot
een compleet analoog systeem, dat na de beschikbare labosessies volledig operationeel is.
Een eerste deel van deze tekst zal gaan over de studie en het gebruik van discrete
halfgeleidercomponenten.
Diodes gebruikt als gelijkrichter, en transistoren gebruikt als spanningsstabilisator en audioversterkers
komen ruimschoots aan bod.
In een tweede deel zullen OP-AMP’s en hun verschillende toepassingen onder de loep genomen
worden.
Inhoud
Een eerste deel van deze tekst zal gaan over de studie en het gebruik van discrete
halfgeleidercomponenten.
Diodes gebruikt als gelijkrichter, en transistoren gebruikt als spanningsstabilisator en audioversterkers
komen ruimschoots aan bod.
In een tweede deel zullen OP-AMP’s en hun verschillende toepassingen onder de loep genomen
worden.
Studiematerialen
Labotekst, aanvullende artikels, ebooks en datasheets van de gebruikte componentenop FTP site.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |