Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT
Analoge elektronica, theorie (0910ABAeict201a)
Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT |
2011-12 |
3 |
85 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Elektronica (0910ABA204) gevolgd hebben
Eindcompetentie
AB_AV_02 | AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_01 | AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_02 | AB_IV_02 - Praktische vaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_01 | AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_03 | AB_KI_03 - Specifieke technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_04 | AB_KI_04 - Algemene kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_OV_01 | AB_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houding | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_SV_03 | AB_SV_03 - Ingenieursattitudes | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Inzicht aanbrengen in de werking van componenten, schakelingen en technieken gebruikt bij analoge
elektronica.
Analyse doorvoeren van bestaande schakelingen en begeleid ontwerp uitvoeren van nieuwe
schakelingen op basis van specificatie met behulp van aangepaste en hiërarchisch opgebouwde
modellen.
Het leerproces ondersteunen via begeleide oefeningen en labozittingen met aandacht voor het correct
verifiëren van het ontwerp, interpretatie van de resultaten en inzicht in het waarom van de
afwijkingen. Inzicht verwerven in de basistechniek voor het modelleren en implementeren van
analoge elektronische systemen.
De studenten moeten in staat zijn om zelfstandig een basiscircuit te begrijpen, te ontwerpen en te
implementeren.
Deze doelstellingen zijn op verschillende manieren te bereiken, wij hebben als onderwijsvorm bij de
labosessies 'analoge technieken' gekozen voor een 'workshopvorm' met deels een projectmatige
aanpak van de verschillende te behandelen onderwerpen.
Deze aanpak staat garant voor een duidelijke samenhang van de verschillende onderwerpen, door het
synthese-aspect van het globaal project, doorheen de verschillende labozittingen.
Inhoud
Diodeschakelingen
Modellen en schakelingen met bipolaire transistoren
Modellen en schakelingen met veldeffecttransistoren
Modellen en schakelingen met operationele versterkers
Terugkoppeling en gevolgen
Frequentie effecten
Vermogenversterkers
Studiematerialen
Handouts tijdens hoorcolleges gebruikte slides
Handboek
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | |