Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT

Analoge elektronica, theorie (0910ABAeict201a)


Opleiding Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT Academiejaar 2011-12
Studiepunten 3 Studietijd 85 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Nauwelaerts Filip

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Elektronica (0910ABA204) gevolgd hebben

Eindcompetentie

AB_AV_02AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_01AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_02AB_IV_02 - Praktische vaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_01AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_03AB_KI_03 - Specifieke technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_04AB_KI_04 - Algemene kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_OV_01AB_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houdingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_SV_03AB_SV_03 - IngenieursattitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Inzicht aanbrengen in de werking van componenten, schakelingen en technieken gebruikt bij analoge
elektronica.
Analyse doorvoeren van bestaande schakelingen en begeleid ontwerp uitvoeren van nieuwe
schakelingen op basis van specificatie met behulp van aangepaste en hiërarchisch opgebouwde
modellen.
Het leerproces ondersteunen via begeleide oefeningen en labozittingen met aandacht voor het correct
verifiëren van het ontwerp, interpretatie van de resultaten en inzicht in het waarom van de
afwijkingen. Inzicht verwerven in de basistechniek voor het modelleren en implementeren van
analoge elektronische systemen.
De studenten moeten in staat zijn om zelfstandig een basiscircuit te begrijpen, te ontwerpen en te
implementeren.
Deze doelstellingen zijn op verschillende manieren te bereiken, wij hebben als onderwijsvorm bij de
labosessies 'analoge technieken' gekozen voor een 'workshopvorm' met deels een projectmatige
aanpak van de verschillende te behandelen onderwerpen.
Deze aanpak staat garant voor een duidelijke samenhang van de verschillende onderwerpen, door het
synthese-aspect van het globaal project, doorheen de verschillende labozittingen.

Inhoud

Diodeschakelingen
Modellen en schakelingen met bipolaire transistoren
Modellen en schakelingen met veldeffecttransistoren
Modellen en schakelingen met operationele versterkers
Terugkoppeling en gevolgen
Frequentie effecten
Vermogenversterkers

Studiematerialen

Handouts tijdens hoorcolleges gebruikte slides
Handboek

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%