Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Materiaalkeuze (0910ABAem308)
Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica |
2011-12 |
3 |
80 uur |
Derde Opleidingsfase |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege/oefenzitting
Begincompetentie
Kennis van elementaire begrippen uit mechanica (kracht), natuurkunde (vnl. eenhedenstelsel),
chemie (chemische binding), basiskennis materiaalkunde
-----------
Materiaalbehandeling (0910ABAem205) gevolgd hebben
Eindcompetentie
AB_AV_01 | AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_AV_02 | AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_01 | AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_02 | AB_IV_02 - Praktische vaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_03 | AB_IV_03 - Ontwerpvaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_01 | AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_02 | AB_KI_02 - Polyvalente technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_03 | AB_KI_03 - Specifieke technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De tienduizenden technische materialen kennen is onbegonnen werk: de encyclopedische
materiaalkennis van een ingenieur moet zich beperken tot de materialen die in zijn bedrijf (en bij de
concurrentie) gebruikt worden. Belangrijker is op een wetenschappelijk verantwoorde wijze
alternatieven te kunnen selecteren voor bestaande of nieuwe toepassingen, gebruik makend van
materiaaldatabases. Om deze selectie op een efficiënte wijze te kunnen uitvoeren, moet een
ingenieur wel kennis hebben van eigenschappen en gedrag van de grote materiaalklassen.
Hierbij wordt het milieu, de beschikbaarheid van grondstoffenreserves en het streven naar energie-
minimalisatie voor de hele cradle-to-grave cyclus van het materiaal steeds belangrijker.
Domeinspecifieke competenties
- Op een systematische en wetenschappelijk verantwoorde wijze een materiaal kunnen kiezen voor
een technische toepassing
- Eisenpakket kunnen formuleren voor een materiaal in een technische toepassing (KI1, KI2, KI3,
AV3, IV1, IV2, IV3)
- Eisen kunnen vertalen naar materiaalgrootheden (KI3, IV1, IV2, IV3)
- Materialen en productietechnieken kunnen selecteren via database (software, internet, mediatheek)
in Nederlands en Engels (AV1, AV2)
- Kennis van de opbouw, behandelingen en gedrag van de grote materiaalklassen (KI3)
Inhoud
-Opstellen van een eisenpakket en systematische materiaalkeuze.
-Overzicht van verschillende materiaalklassen en hun gedrag (technische keramiek, kunststoffen,
metallieke materialen, composietmaterialen en kunststoffen.
Hoorcollege
A. Materiaalkeuze
1 Ontwerp, vormgeving en materiaalkeuze
2 Systematische materiaalkeuze (methode van Ashby)
3 Voorbeeld: de stoomketel
4 Vormfactoren in ontwerp
5 Inleiding tot Life Cycle Impact Assessment en ecodesign
B. Materiaalkennis
1 Opbouw van polymeren
2 Gedrag van polymeren
3 Opbouw van technische keramiek
4 Gedrag van technische keramiek
5 Composietmaterialen
6 Deklagen
Oefeningzittingen
materiaalkeuze: praktische case uitwerken met behulp van CES-Edupack
Studiematerialen
M. F Ashby, (2005), Materials Selection in mechanical design, Elsevier, ISBN 0 7506 6168 2
M.F. Ashby, D. Cebon (1996), Case Studies in Materials Selection, Granta Design Ltd,
M.F. Ashby (2009), Materials and the Environment, Elsevier, ISBN 9781856176088
K.G. Budinski, (1996), Materiaalkunde voor technici, Academic Service, Schoonhoven, ISBN 90 365
0150 3
D. Henkel, A.W. Pense, (2002), Structure and Properties of Engineering materials, McGraw Hill, ISBN
0-07-235072-5
Cursusteksten:
Materiaalkeuze (J. Ivens)
Materialen en omgeving (J. Ivens)
Materiaalkennis (D. van de Mosselaer)
Slides op Toledo
Software: CES Edupack
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 50% | Ondervraging over de materiaalkeuze case, waarbij de
materialenkennis aan bod komt | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 50% | De paper moet ingeleverd worden op de datum die bij de start van de
seminaries zal meegedeeld worden (conform ER art 12 ’tijdig indienen
van werkstukken’) | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | Ondervraging over de materiaalkeuze case, waarbij de
materialenkennis aan bod komt | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | De paper moet ingeleverd worden op de datum die bij de start van de
seminaries zal meegedeeld worden (conform ER art 12 ’tijdig indienen
van werkstukken’) |