Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica
CAE-ontwerpen (0910ABAem306)
Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica |
2011-12 |
7 |
185 uur |
Derde Opleidingsfase |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Werkcollege/oefenzitting
- Groepswerk
Begincompetentie
1. Kennis van technische tekenregels en ruimtelijk inzicht (Grafische Technieken en Vormanalyse
Ba1) .
2. Werktuigbouw (Ba2)
3. Kennis van het gebruik van ProEngineer Wildfire: werktuigbouw CAD-technieken.(Ba2)
-----------
CAD-technieken (0910ABAem201a) gevolgd hebben
Eindcompetentie
AB_AV_02 | AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_AV_03 | AB_AV_03 - Communicatievaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_01 | AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_03 | AB_IV_03 - Ontwerpvaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_04 | AB_IV_04 - Multidisciplinair samenwerken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_02 | AB_KI_02 - Polyvalente technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_03 | AB_KI_03 - Specifieke technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Kennis en inzicht verwerven omtrent technische aanduidingen op productie- en
samenstellingsplannen, het beheer en de samenstelling van een projectbundel en het maken van berekeningen voor het correct maken van een mechanische structuur.
Kennis, inzicht en vaardigheden verwerven om vakoverschrijdend te werken en multidisciplinair
samen te werken (Competenties “wetenschappelijke kennis”, “polyvalente kennis”, ”specifieke
technische kennis”, “algemene kennis” en “multidisciplinair samenwerken”).
Vaardigheden verwerven voor het zoeken naar oplossingen voor technische problemen, waar
desgevallend een ontwerpproces moet doorlopen worden (Competentie “informatie verwerven en
verwerken”, “denk- en redeneervaardigheid”, “probleemoplossend vermogen”, “praktische
vaardigheden”, “ontwerpvaardigheden”).
Vaardigheden en attitudes verwerven voor het hanteren van - voor de student nieuwe elementen - ,
die betrokken worden ofwel vanuit zelfstudie ofwel vanuit de seminaries die in het kader van P&O
georganiseerd worden (Competentie “ingesteldheid tot levenslang leren”)
Kennis, inzicht en vaardigheden verwerven om kritisch te reflecteren en een onderzoekende houding
aan te nemen bij het zoeken naar een geschikte oplossing voor het gestelde probleem. Hierbij een
verantwoord onderzoeksplan bij het zoeken naar een geschikte oplossing kunnen opstellen en kunnen
uitvoeren (Competentie “kritische reflectie en onderzoekende houding”, “onderzoeksmethodiek”,
“uitvoeren van onderzoek”).
Tijdens het ganse traject dienen volgende vaardigheden en attitudes te worden verworven:
schriftelijke en mondelinge communicatie, vergaderen, leidinggeven, delegeren, werken in
teamverband, werkplanning maken en respecteren (Competenties “communicatievaardigheden”,
“leiding geven”, “werken in teamverband”, “werkplanning”)
Tevens worden de bij de ingenieurspraktijk aansluitende vaardigheden ontwikkeld, zoals creativiteit,
flexibiliteit en doorzettingsvermogen (Competentie “ingenieursattitudes”).
Inhoud
Bij CAE-Ontwerpen (1ste semester) doorloopt de student, in teamverband, een volledig traject van
technisch ontwerpen (bv. ontwerp van een beluchter, reductiekast, lier). De praktische uitwerking is gebaseerd op het driefasenmodel voor technisch ontwerpen.
Volgende fasen worden hierbij doorlopen:
1 probleem definiërende fase: eisenpakket en functieblokschema’s;
2 werkwijze bepalende fase: globaal ontwerp onder de vorm van structuren en schema’s;
3 vormgevende fase: samenstelling- en detailtekeningen, globale en controleberekeningen.
Voor de vormgevende fase wordt teruggegrepen naar de voorkennis van CAD-technieken, waarop een
aantal uitbreidingen komen naar het volledig afwerken van een ontwerp:
-opzetten van een projectomgeving binnen een CAD-pakket;
-documenteren van productie- of detailplan met aanduiding van maat-, vorm-, en plaatstoleranties,
oppervlaktegesteldheden en materialen;
-ruimtelijke analyse van het ontwerp naar ruimtelijke samenhang, volumes en gewichten en
ruimtelijke interferentie;
-opzetten van lasplans;
-gebruik van standaardcomponenten uit bibliotheken of elektronische catalogi.
De studenten werken in kleine teams van 2à3 studenten een ontwerpopdracht volledig uit.
Dit houdt in:
- het definiëren (en berekeningen) van de nodige mechanische componenten (tandwielen, lagers, assen,......).
- het definiëren en kiezen van de elektrische componenten voor de aandrijfkring
- het creëren van alle tekeningen en schema's voor het volledige ontwerp.
Studiematerialen
Software ProEngineer Wildfire 5.0 (schoollicentie gratis te gebruiken)
Labohandleiding
Tutorials ProEngineer
Roloff/Matek Machine onderdelen (Theorieboek + tabellenboek)
Licentie Proengineer voor het gebruik van de ontwerpsoftware.
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | Studenten leveren een TDP (Technisch Documentatie Pakket) in, wat
met hen besproken wordt. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | Studenten verbeteren het ontwerp dat ze tijdens het academiejaar gemaakt hebben. Deze verbetering wordt samen besproken op het examen. Daar krijgen de studenten ook nog een vragenlijst over geometrische productspecificatie.
In het geval de studenten geen ontwerp hebben afgegeven tijdens het academiejaar, zullen zij dit moeten realiseren voor de derde examenperiode. |