Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica

CAE-ontwerpen (0910ABAem306)


Opleiding Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica Academiejaar 2011-12
Studiepunten 7 Studietijd 185 uur
OpleidingsfaseDerde Opleidingsfase Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Ja

Docenten

  • Arras Peter

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege/oefenzitting
  • Groepswerk

Begincompetentie

1. Kennis van technische tekenregels en ruimtelijk inzicht (Grafische Technieken en Vormanalyse
Ba1) .
2. Werktuigbouw (Ba2)
3. Kennis van het gebruik van ProEngineer Wildfire: werktuigbouw CAD-technieken.(Ba2)
-----------
CAD-technieken (0910ABAem201a) gevolgd hebben

Eindcompetentie

AB_AV_02AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_AV_03AB_AV_03 - CommunicatievaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_01AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_03AB_IV_03 - OntwerpvaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_04AB_IV_04 - Multidisciplinair samenwerkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_02AB_KI_02 - Polyvalente technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_03AB_KI_03 - Specifieke technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Kennis en inzicht verwerven omtrent technische aanduidingen op productie- en

samenstellingsplannen, het beheer en de samenstelling van een projectbundel en het maken van berekeningen voor het correct maken van een mechanische structuur.

Kennis, inzicht en vaardigheden verwerven om vakoverschrijdend te werken en multidisciplinair

samen te werken (Competenties “wetenschappelijke kennis”, “polyvalente kennis”, ”specifieke

technische kennis”, “algemene kennis” en “multidisciplinair samenwerken”).

Vaardigheden verwerven voor het zoeken naar oplossingen voor technische problemen, waar

desgevallend een ontwerpproces moet doorlopen worden (Competentie “informatie verwerven en

verwerken”, “denk- en redeneervaardigheid”, “probleemoplossend vermogen”, “praktische

vaardigheden”, “ontwerpvaardigheden”).

Vaardigheden en attitudes verwerven voor het hanteren van - voor de student nieuwe elementen - ,

die betrokken worden ofwel vanuit zelfstudie ofwel vanuit de seminaries die in het kader van P&O

georganiseerd worden (Competentie “ingesteldheid tot levenslang leren”)

Kennis, inzicht en vaardigheden verwerven om kritisch te reflecteren en een onderzoekende houding

aan te nemen bij het zoeken naar een geschikte oplossing voor het gestelde probleem. Hierbij een

verantwoord onderzoeksplan bij het zoeken naar een geschikte oplossing kunnen opstellen en kunnen

uitvoeren (Competentie “kritische reflectie en onderzoekende houding”, “onderzoeksmethodiek”,

“uitvoeren van onderzoek”).

Tijdens het ganse traject dienen volgende vaardigheden en attitudes te worden verworven:

schriftelijke en mondelinge communicatie, vergaderen, leidinggeven, delegeren, werken in

teamverband, werkplanning maken en respecteren (Competenties “communicatievaardigheden”,

“leiding geven”, “werken in teamverband”, “werkplanning”)

Tevens worden de bij de ingenieurspraktijk aansluitende vaardigheden ontwikkeld, zoals creativiteit,

flexibiliteit en doorzettingsvermogen (Competentie “ingenieursattitudes”).

Inhoud

Bij CAE-Ontwerpen (1ste semester) doorloopt de student, in teamverband, een volledig traject van

technisch ontwerpen (bv. ontwerp van een beluchter, reductiekast, lier). De praktische uitwerking is gebaseerd op het driefasenmodel voor technisch ontwerpen.

Volgende fasen worden hierbij doorlopen:

1 probleem definiërende fase: eisenpakket en functieblokschema’s;

2 werkwijze bepalende fase: globaal ontwerp onder de vorm van structuren en schema’s;

3 vormgevende fase: samenstelling- en detailtekeningen, globale en controleberekeningen.



Voor de vormgevende fase wordt teruggegrepen naar de voorkennis van CAD-technieken, waarop een

aantal uitbreidingen komen naar het volledig afwerken van een ontwerp:

-opzetten van een projectomgeving binnen een CAD-pakket;

-documenteren van productie- of detailplan met aanduiding van maat-, vorm-, en plaatstoleranties,

oppervlaktegesteldheden en materialen;

-ruimtelijke analyse van het ontwerp naar ruimtelijke samenhang, volumes en gewichten en

ruimtelijke interferentie;

-opzetten van lasplans;

-gebruik van standaardcomponenten uit bibliotheken of elektronische catalogi.



De studenten werken in kleine teams van 2à3 studenten een ontwerpopdracht volledig uit.

Dit houdt in:

- het definiëren (en berekeningen) van de nodige mechanische componenten (tandwielen, lagers, assen,......).

- het definiëren en kiezen van de elektrische componenten voor de aandrijfkring

- het creëren van alle tekeningen en schema's voor het volledige ontwerp.

Studiematerialen

Software ProEngineer Wildfire 5.0 (schoollicentie gratis te gebruiken)

Labohandleiding
Tutorials ProEngineer
Roloff/Matek Machine onderdelen (Theorieboek + tabellenboek)
Licentie Proengineer voor het gebruik van de ontwerpsoftware.

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100% Studenten leveren een TDP (Technisch Documentatie Pakket) in, wat met hen besproken wordt.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% Studenten verbeteren het ontwerp dat ze tijdens het academiejaar gemaakt hebben. Deze verbetering wordt samen besproken op het examen. Daar krijgen de studenten ook nog een vragenlijst over geometrische productspecificatie. In het geval de studenten geen ontwerp hebben afgegeven tijdens het academiejaar, zullen zij dit moeten realiseren voor de derde examenperiode.