Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica
Elektrische machines, laboratoria (0910ABAem204b)
Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica |
2011-12 |
2 |
50 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Elektriciteit (0910ABA102) gevolgd hebben
Eindcompetentie
AB_AV_02 | AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_01 | AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_02 | AB_IV_02 - Praktische vaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_01 | AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_03 | AB_KI_03 - Specifieke technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De afgestudeerde heeft een grondige kennis van driefasige systemen, transformatoren en
gelijkstroommachines (KI1, KI3).
De afgestudeerde is in staat om zelfstandig een kwaliteitsvolle redenering op te bouwen (AV2) en
nieuwe problemen op te lossen (IV1).
De afgestudeerde kan de beschouwde systemen aansluiten en beproeven (IV2).
Inhoud
Inhoud Labo :
1. Contactoren
2. Tekenen volgens de norm
3. Onevenwichtige belasting en fasevolgorde
4. Steinmetzschakeling
5. Enkelfasige transformator
6. Driefasige transformator
7. Klokgetal
8. Onafhankelijk bekrachtigde motor
9. Rendement van een DC-motor
10. Seriemotor
11. Bepaling elektrische en mechanische parameters van de DC-motor
12. Numerische oefeningen
Studiematerialen
Cursus : Gielis, B. (2008). Elektrische Machines. De Nayer Instituut
Cursus : Vercammen, H. (2008). Labo Elektrische Machines. De Nayer Instituut
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Praktijkexamen | 100% | |