Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: chemie

Technisch project (0910ABAche308b)


Opleiding Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: chemie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 6 Studietijd 150 uur
OpleidingsfaseDerde Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Rediers Hans

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Stage
  • Practicum
  • Groepswerk
  • Zelfstudie
  • Laboratorium

Begincompetentie

De Bachelorproef en in het bijzonder het technisch project geldt in principe als afsluiter van de Bacheloropleiding.

Eindcompetentie

AB_AV_01AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_AV_02AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_AV_03AB_AV_03 - CommunicatievaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_01AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_02AB_IV_02 - Praktische vaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_03AB_IV_03 - OntwerpvaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_04AB_IV_04 - Multidisciplinair samenwerkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_OV_01AB_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houdingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_OV_02AB_OV_02 - OnderzoeksmethodiekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_OV_03AB_OV_03 - Uitvoeren van onderzoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_SV_02AB_SV_02 - Leiding gevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_SV_03AB_SV_03 - IngenieursattitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

- de student is in staat om begeleid zelfstandig een technische of wetenschappelijke probleemstelling te analyseren en deze te herleiden tot zijn verschillende aspecten (IV-1, OV-2)

- de student is in staat om over een specifiek onderwerp de kennis die beschikbaar is in de wetenschappelijke literatuur eigen te maken en te bundelen in een literatuurstudie, met een correcte verwijzing naar de gebruikte bronnen.

- de student is in staat om vanuit een literatuurstudie verschillende alternatieven aan te brengen en te evalueren en uit deze verschillende alternatieven de meest technisch en economisch verantwoorde keuze te maken

(AV-1, OV-1)

- de student is in staat om op een zelfstandige manier technische installaties te ontwerpen en/of experimenteel onderzoek op te zetten (AV-2, IV-2, IV-3, OV-3)

- de student is in staat om de resultaten van het project schriftelijke te rapporteren en mondeling te presenteren (AV-3)

- de student zal diverse sociale vaardigheden, zoals werken in groep, multidisciplinair samenwerken, communicatievaardigheden, plannen, leiding geven,…  verder kunnen ontwikkelen (SV-2, SV-3, IV-4)

Inhoud

Het technisch project wordt in kleine groepjes uitgevoerd en kan beschouwd worden als een klein onderzoeksproject waarbij, vertrekkend van een probleemstelling, het opzetten en uitvoeren van praktisch werk essentieel is. De onderwerpen worden aangereikt vanuit de onderzoeksgroepen en vertrekken van onderzoeksvragen uit een lopend onderzoeksproject of vanuit concrete industriële problemen. Zowel processen uit de chemische procestechnologie als de biotechnologie, afhankelijk van de gekozen minor in de Bacheloropleiding, kunnen hierbij aan bod komen. In beide gevallen kan het gaan om zowel grootschalige als kleinschalige processen. Gezien de verscheidenheid van mogelijke opgaven kan hier enkel de algemene structuur van de inhoud aangegeven worden:

(i) Analyse van de probleemstelling;

(ii) Opstellen van een taakverdeling binnen de groep;

(iii) Aan de hand van literatuuronderzoek zal de onderzoeksmethodiek vastgelegd worden en/of zal de meest geschikte apparatuur en/of methode voor het oplossen van de gestelde problematiek geselecteerd worden op basis van wetenschappelijke, economische en technische criteria;

(iv) Uitvoeren van zelf opgezet experimenteel werk en/of dimensioneringsberekeningen om de gekozen oplossing in detail uit te werken;

(v) Verslaggeving in verschillende vormen: abstract, poster, rapport, presentatie

Studiematerialen



Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100% Het experimenteel luik, de schriftelijke rapportering, de presentatie van het project en de poster worden afzonderlijk beoordeeld. Daarbovenop zal een peer-evaluatie gebruikt worden om de eindscore vast te leggen
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%