Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: chemie

ICT-tools voor chemische ingenieurs (0910ABAche301b)


Opleiding Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: chemie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 2 Studietijd 55 uur
OpleidingsfaseDerde Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • De Samblanx Gorik

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Laboratorium

Begincompetentie

Een basiskennis Wiskunde vereist.

Eindcompetentie

AB_KI_02AB_KI_02 - Polyvalente technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_03AB_KI_03 - Specifieke technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_OV_02AB_OV_02 - OnderzoeksmethodiekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_OV_03AB_OV_03 - Uitvoeren van onderzoekGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

-de student heeft basiskennis van theoretische en praktische aspecten die te maken hebben met het opstellen en oplossen van een numeriek simulatiemodel (KI3)

-de student kent en begrijpt de mogelijkheden en beperkingen van een gevorderde statistische gegevensverwerking, zoals variantie analyse (KI2, OV2)

-de student kan deze kennis in de praktijk brengen voor een aantal modelproblemen (OV3)

Inhoud

Hoorcollege:

-Wiskundige aspecten bij het simuleren van chemische modellen; mogelijkheden en beperkingen

-Introductie tot numerieke wiskunde.

-Statistische verwerking van data (basisbegrippen bio-informatica).

-Optimalisatie van modellen met bijkomende randvoorwaarden



Labo's:

- Implementatie van eenvoudige routines voor typische berekeningen in de chemische

ingenieurstechnieken

- Implementatie van massabalansen voor een chemisch proces

Studiematerialen

Chemical Engineering Computing, B.A. Finlayson, Wiley, 2006 (aanwezig in de mediatheek)

cursusmateriaal

materiaal op het leerplatform

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50% De resultaten van het werk tijdens het labo worden gebruikt als leidraad voor de evaluatie van kennis van en inzicht in de aangeboden leerstof.
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50% Studenten werken enkele cases uit en geven de resultaten ervan vorm in een verslag. Voor afspraken, zie hoorcollege en labozittingen
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% Studenten werken een verslag uit dat aan dezelfde eisen voldoet als dat van de eerste examenkans. Dit verslag wordt tijdens de mondelinge evaluatie besproken. Voor meer afspraken, contacteer de docent