Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: chemie
ICT-tools voor chemische ingenieurs (0910ABAche301b)
Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: chemie |
2011-12 |
2 |
55 uur |
Derde Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Een basiskennis Wiskunde vereist.
Eindcompetentie
AB_KI_02 | AB_KI_02 - Polyvalente technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_03 | AB_KI_03 - Specifieke technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_OV_02 | AB_OV_02 - Onderzoeksmethodiek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_OV_03 | AB_OV_03 - Uitvoeren van onderzoek | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
-de student heeft basiskennis van theoretische en praktische aspecten die te maken hebben met het opstellen en oplossen van een numeriek simulatiemodel (KI3)
-de student kent en begrijpt de mogelijkheden en beperkingen van een gevorderde statistische gegevensverwerking, zoals variantie analyse (KI2, OV2)
-de student kan deze kennis in de praktijk brengen voor een aantal modelproblemen (OV3)
Inhoud
Hoorcollege:
-Wiskundige aspecten bij het simuleren van chemische modellen; mogelijkheden en beperkingen
-Introductie tot numerieke wiskunde.
-Statistische verwerking van data (basisbegrippen bio-informatica).
-Optimalisatie van modellen met bijkomende randvoorwaarden
Labo's:
- Implementatie van eenvoudige routines voor typische berekeningen in de chemische
ingenieurstechnieken
- Implementatie van massabalansen voor een chemisch proces
Studiematerialen
Chemical Engineering Computing, B.A. Finlayson, Wiley, 2006 (aanwezig in de mediatheek)
cursusmateriaal
materiaal op het leerplatform
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | De resultaten van het werk tijdens het labo worden gebruikt als
leidraad voor de evaluatie van kennis van en inzicht in de aangeboden
leerstof. | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 50% | Studenten werken enkele cases uit en geven de resultaten ervan vorm
in een verslag.
Voor afspraken, zie hoorcollege en labozittingen | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Studenten werken een verslag uit dat aan dezelfde eisen voldoet als
dat van de eerste examenkans. Dit verslag wordt tijdens de
mondelinge evaluatie besproken. Voor meer afspraken, contacteer de
docent |