Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: chemie
Organische chemie 1, theorie en oefeningen (1011ABAche204b)
Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: chemie |
2011-12 |
2 |
60 uur |
Tweede Opleidingsfase |
|
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Werkcollege/oefenzitting
- Hoorcollege
Begincompetentie
Chemie (0910ABA101) gevolgd hebben
Eindcompetentie
AB_AV_01 | AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_01 | AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De student …
-kent de belangrijkste functionele groepen in organische verbindingen;
-hij heeft inzicht in de 3D-structuur van verbindingen, kan een Fischerprojectie maken en de absolute
configuratie bepalen;
-hij is vertrouwd met de verschillende vormen van isomerie en weet dat de 3D structuur belangrijk is
voor de fysische en chemische eigenschappen;
-hij kan deelladingen toewijzen binnen verbindingen en bepalen hoe moleculen onderling met elkaar
interageren (intermoleculaire krachten);
-hij weet hoe de ladingsverdeling bepaald wordt door de aanwezigheid van inductieve of mesomere
gevende of zuigende groepen, kan resonantievormen tekenen voor geconjugeerde systemen en kent
de betekenis van Hückelaromaticiteit;
-hij kan op basis van inzicht in de ladingsverdeling (stabiliteit van de zuurrest of geconjugeerde base)
zuren rangschikken volgens pKA (redeneren);
-hij begrijpt waarom elektrongevende groepen de basiciteit van verbindingen verhogen (rangschiking
volgens pKB);
-hij weet waarom nucleofielen een positieve deellading of een atomaire orbitaal opzoeken ter
uitstoting van een goede leaving groep in SN2 reacties; en begrijpt waarom sommige groepen een
molecule eerst verlaten alvorens een nucleofiel wordt aangehecht (SN1 reacties);
-hij weet waarom nucleofiele substituties gepaard gaan met eliminatiereacties;
-hij begrijpt waarom nucleofielen adderen op carbonylverbindingen en nitrilen in additiereacties;
-hij kan carbonzuurderivaten omzetten in andere carbonzuurderivaten met substituties die verlopen
via additie-eliminatie;
-hij weet waarom alkenen en alkynen worden aangevallen door elektrofielen, waarbij in de eerste
stap het meest stabiele carbokation wordt gevormd;
-hij weet waarom elektrofielen met aromaten anders reageren;
-hij begrijpt het verschil in radicalaire substitutiereacties tussen bromering en chlorering (principe van
Hammond).
Algemeen: het opleidingsonderdeel stelt de student in staat om zelfstandig teksten m.b.t. organische
moleculen en synthese te begrijpen en te analyseren
Inhoud
THEMA's: functionele groepen, isomerie, intermoleculaire krachten, reacties van Nucleofielen,
Electrofielen en radicalen, substituties, eliminaties, addities, additie-eliminaties, elektrofiele addities,
radicalaire substituties
Studiematerialen
Clayden J, Greeves N., Warren S. & P. Wothres, Organic Chemistry Oxford University Press
cursus, Acco 2009-2010 Basisbeginselen van de Organische Chemie, H. Faes
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding |