Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: chemie

Wetenschappelijk project (0910ABA201a)


Opleiding Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: chemie Academiejaar 2011-12
Studiepunten 3 Studietijd 75 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Verheyden Joris

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Opdracht
  • Procesbegeleiding
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Geen voorkennis vereist

Eindcompetentie

AB_AV_01AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_AV_03AB_AV_03 - CommunicatievaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_02AB_IV_02 - Praktische vaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_04AB_IV_04 - Multidisciplinair samenwerkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_OV_01AB_OV_01 - Kritische reflectie en onderzoekende houdingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten


In het wetenschappelijk project staat het ontdekken van wetenschap achter de technologie centraal.


De onderwerpen kaderen in één van de volgende rubrieken:


- De student gaat op zoek naar de wetenschap die aan de basis ligt van de werking van een


toestel of de eigenschappen van een technologisch product.


- De student gebruikt wetenschappelijke inzichten om met bestaande technologische


componenten een nieuwe toepassing te realiseren.


- Aan de hand van een wiskundig-wetenschappelijk model zoekt de student naar mogelijke


oplossingen voor gestelde problemen.


In een aantal gevallen kan het project leiden tot een praktische realisatie.


De studenten werken in groepjes en het ontdekken van de groepsdynamiek in een multidisciplinair


kader is een doelstelling op zich. Er wordt veel aandacht besteed aan het leren werken in team


(taakverdeling, tijdsbeheer), het creatief bezig zijn, het analyseren en synthetiseren, het verrichten


van opzoekwerk, het rapporteren en presenteren.


Aandacht voor algemene aspecten als veiligheid en milieu kan in het kader van het gekozen project


aan bod komen. (KI4)


Het opzoeken van informatie in de mediatheek, databanken en op het internet, zowel in het


Nederlands als in andere talen, is een eerste fase bij het uitwerken van het project. (AV1, AV2)


De studenten werken het project uit op zelfstandige basis en door te steunen op de kennis die werd


opgedaan in het eerste jaar. (AV3)


De studenten stellen het resultaat van hun project voor met een presentatie, waarbij ze ook


inhoudelijke vragen moeten beantwoorden. (AV3)


De studenten stellen zelf een taakverdeling en tijdschema op voor de uitwerking van het project.


(IV1)


De studenten werken een project uit dat voor hun inhoudelijk nieuw is, door gebruik te maken van


reeds geformuleerde oplossingen voor gelijkaardige en/of aanverwante problemen en dit van analyse


tot synthese. (IV2)


De studenten gebruiken een tekstverwerker, rekenbladen en multimediale middelen. (IV4)


Een project heeft meestal een multidisciplinair karakter en vereist dat studenten zich moeten


informeren bij specialisten van verschillende disciplines. (IV4)


De studenten leren kritisch te staan tegenover de gevonden informatie enerzijds en tegenover hun


eigen werk en bekomen resultaten anderzijds. (OV1, OV2)


Het werken in teamverband vereist creativiteit, inzet en flexibiliteit. (SV3)


Inhoud


De studenten werken in groepsverband onder begeleiding rond één van de onderwerpen die bij de


aanvang van het academiejaar aangeboden worden.

Studiematerialen

- Tekst waarin zelfstandig projectwerk en de belangrijke aandachtspunten daarbij beschreven worden

(via Toledo)

- Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten25%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten15%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten62%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten38%