Leerresultaten
- Kennis en inzicht verwerven in zowel de organisatiekundige als de strategische, tactische en operationele aspecten van een dynamische bedrijfsvoering (AB KI1, AB KI4).
- Kennis en inzicht verwerven in Quality Management als zijnde een management denken gericht op een voortdurende verbetering van de bedrijfsprestaties (AB KI1, AB KI4).
- Bewust maken van de dynamische veranderingen in de omgeving van organisaties en aangeven hoe managers en medewerkers zich hieraan kunnen aanpassen (AB OV1, AB SV2, AB SV3).
Inhoud
Hoorcolleges
1 Management en organisaties
1.1 Historisch perspectief
1.2 Organisatiestrategie
1.3 Organisatiestructuur
1.4 Organisatiecultuur
2 Quality Management
2.1 Quality Gurus
2.2 Quality Principles
2.3 Quality Standards
Werkcolleges
Specifieke topics bedrijfsmanagement:
- Verzekeringen en aansprakelijkheid
- Productontwikkeling en intellectuele eigendom
- Nieuwe samenwerkingsvormen
- Milieuzorg
- Bedrijfsorganisatie
- Kwaliteitssystemen
Studiematerialen
Achtergrondliteratuur:
- Gerrichhauzen J.T.G., Management voor ingenieurs: Verschillende visies op organisaties en management, 1992
- Nieuwenhuis M.A., The Art of Management (the-art.nl), ISBN-13: 978-90-806665-1-1, 2003-2006
- Smith P. G., Reinertsen D. G., Developing Products in Half the Time, Nederlandse vertaling: Razendsnelle productontwikkeling, BoekWerk Groningen, 1997, ISBN 90 5402 143 8, 1991
- Robbins S.P., Coulter M., Management, Nederlandse bewerking K. de Vries, Pearson Prentice Hall, ISBN 978-90-430-1464-9, 2008
- Demeulenmeester E., Callewier D., Integrale kwaliteitszorg - Concepten, methoden en technieken, Lannoo, Tielt, 1997
- Evans J. R., Lindsay W. M., Management for quality, West Publishing Company, 2007
- Evans J. R., Lindsay W. M., The management and control of quality and performance excellence, Thomson South-Western, 2008
- Juran J.M., Juran’s Quality Control Handbook, McGraw-Hill, 4th edition, 1988
- Imai, Masaaki, Kaizen: The Key to Japan's Competitive Success, McGraw-Hill, 1986, ISBN 0-07-554332-X
- Imai, Masaaki, Gemba Kaizen: A Commonsense, Low-Cost Approach to Management, McGraw-Hill, 1997, ISBN 0-07-031446-2
- Womack, James P., Jones, Daniel T., and Roos, Daniel, The Machine That Changed the World: The Story of Lean Production, Harper Perennial, 1991, ISBN 0-06-097417-6
- Womack, James P. and Jones, Daniel T., Lean Thinking Free Press, 1998, ISBN 0-7432-4927-5.
Hoorcolleges
Cursus “Bedrijfsmanagement”, Ing. A. Voet, De Nayer
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 70% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 30% | De student levert zijn paper over een opgegeven onderwerp uiterlijk in
op de datum die bij de start van de seminaries wordt meegedeeld en
ook op de digitale leeromgeving is opgegeven (Conform ER art 115
'tijdig indienen van werkstukken').
Alle ingerichte seminaries moeten bijgewoond worden. Enkel mits een
gegronde reden en na overleg met de docent kan hiervan afgeweken
worden. Indien een student een seminarie mist zonder gegronde reden,
neemt de student initiatief om in overleg met de docent een
bijkomende opdracht uit te voeren (Conform ER art 115
'aanwezigheidsplicht'). | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 30% | De student levert zijn paper uiterlijk in op de datum die bij het
toekennen van het onderwerp wordt meegedeeld en ook op de digitale
leeromgeving is opgegeven (Conform ER art 115 'tijdig indienen van
werkstukken'). |