Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde

Laboratoria bouwkunde 1 (1011ABAbou206a)


Opleiding Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde Academiejaar 2011-12
Studiepunten 2 Studietijd 60 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Deygers Inge

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Laboratorium
  • Excursie

Begincompetentie

Sterkteleer 1 (0910ABA205) gevolgd hebben EN samen te volgen met Betontechnologie (0910ABAbou205a)

Eindcompetentie

AB_AV_01AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_AV_02AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_AV_03AB_AV_03 - CommunicatievaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_02AB_IV_02 - Praktische vaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_02AB_KI_02 - Polyvalente technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_SV_03AB_SV_03 - IngenieursattitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

AB-KI2 : Polyvalente technische kennis

Op basis van praktische proeven worden de studenten vertrouwd gemaakt met een aantal basisproeven omtrent productcontrole waarbij de nadruk ligt op betontechnologische proeven. De proeven ondersteunen vooral de theorievakken betontechnologie en sterkteleer.

AB-AV1 : Informatie verwerven en verwerken

AB-AV2 : Denk- en redeneervaardigheid

AB-AV3 : Communicatievaardigheden

De resultaten van de uitgevoerde proeven dienen op een kritische manier verwerkt en geëvalueerd te worden, waarbij ook een verband gelegd wordt tussen theoretische modellen, literatuurwaarden en praktische resultaten.

De resultaten worden gestructureerd weergegeven in een laboverslag, waarbij naast het inhoudelijke aspect ook aandacht is voor de gehanteerde schrijfstijl (en spelling) en vormgeving van het verslag. De student is in staat voor de gegeven proeven de resultaten op een grafische correcte manier weer te geven. De student dient de nodige bronvermeldingen correct weer te geven. Via het laboverslag worden de proefresultaten aan de collega-studenten binnen het eigen team gecommuniceerd.

Via een mondelinge presentatie (mbv. powerpoint) worden de resultaten van een opgegeven proef of proeven voorgesteld aan de ganse klasgroep en begeleidende docenten.

AB-IV2 : Praktische vaardigheden

De studenten kunnen de vakspecifieke (meet)apparatuur hanteren. De studenten kunnen een verslag uitwerken met de nodige softwarepakketten.

AB-SV3 : Ingenieursattitudes

Teamwerking en leiding geven

Per labozitting is één van de studenten verantwoordelijk voor de praktische uitvoering van de proef door het team, hij bereidt dan ook de proef terdege voor en verdeelt tijdens de labozitting de uit te voeren opdrachten over zijn collega-studenten. Hij is vervolgens verantwoordelijk voor de uitwerking van het verslag. Ieder teamlid is echter mede-verantwoordelijk voor de inhoud van elk verslag.

Veiligheid

De studenten dienen oog te hebben voor de veiligheid tijdens de uitvoering van de proeven. Om de veiligheid te garanderen dienen de studenten onder andere de nodige persoonlijke veiligheidsuitrusting te dragen. Dit omvat het dragen van veiligheidsschoenen, labojas of overall, veiligheidsbril (proefgebonden).

Inhoud

° Proeven op toeslagmaterialen (bepaling granulometrie adhv zeefproeven)

° Proeven op cement (maalfijnheid, normale consistentie, begin van binding)

° Proeven op vers beton (consistentieklassen, luchtgehalte)

° Proeven op verhard beton (drukproeven, bepaling E-modulus, vierpuntsbuigproef)

° Proeven op mortel (druksterkte en buigtreksterkte)

° Opmeten van niveauverschillen (waterpassing met een laserplane)

° Eenvoudige toepassing van de voerstraalmethode met een theodoliet

° Studiebezoeken

Studiematerialen

- “Betontechnologie”, Belgische BetonGroepering, uitgave 2006, ISBN 978-2-9600637-1-4
- “Betontechnologie”, ir. J. Ritzen en ir. Smet, Die Keure, ISBN 90 6200 315 X
-  Cursustekst “Betontechnologie”, Prof. Dr. Ir. L. Taerwe, RUG, Gent
-  Geldende normen betreffende de uit te voeren laboproef (raadpleegbaar in de mediatheek)

Labohandleiding “Labo Bouwtechnologie ”, Inge Deygers, Campus De Nayer

Evaluatie

Deelname aan de laboratoriumzittingen en studiebezoeken van het 2de semester is verplicht. Studenten die wegens overmacht (vb. ziekte) één of meerdere zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen bij de opleidingscoördinator én bij de betreffende verantwoordelijke docent(en). De student neemt 'zelf' initiatief om in overleg met de betrokken docent(en) de gemiste zitting in te halen.

De evaluatie gebeurt op basis van de gedane voorbereiding, verslagen, hierbij wordt tevens rekening gehouden met het individuele aandeel in de verslaggeving van de betrokken student. Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent aanwezigheden (cfr. overmacht) Daarnaast  worden de resultaten van een opgegeven proef of proeven via een mondelinge presentatie (mbv. powerpoint)

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100% Deelname aan de laboratoriumzittingen en studiebezoeken van het 2de semester is verplicht. Studenten die wegens overmacht (vb. ziekte) één of meerdere zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen bij de opleidingscoördinator én bij de betreffende verantwoordelijke docent(en). De student neemt 'zelf' initiatief om in overleg met de betrokken docent(en) de gemiste zitting in te halen. De evaluatie gebeurt op basis van de gedane voorbereiding, verslagen, hierbij wordt tevens rekening gehouden met het individuele aandeel in de verslaggeving van de betrokken student. Bovendien zal er ook rekening gehouden worden met stiptheid omtrent aanwezigheden (cfr. overmacht) Daarnaast worden de resultaten van een opgegeven proef of proeven via een mondelinge presentatie (mbv. powerpoint) voorgesteld aan de ganse klasgroep en begeleidende docenten.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Praktijkexamen35% Dit eerste deel van evaluatie tijdens de tweede examenkans gebeurt op basis van een praktijkexamen waarbij een aantal praktische onderzoeksvaardigheden getoetst worden.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen65% Dit tweede deel van de evaluatie tijdens de tweede examenkans gebeurt op basis een opdracht die ingediend wordt voor een vastgestelde deadline (conform ER art 115 ’tijdig indienen van werkstukken’).