Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde

Metaalbouw 1 (1011ABAbou202)


Opleiding Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde Academiejaar 2011-12
Studiepunten 6 Studietijd 155 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijkJa
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa Tolereerbaar Ja

Docenten

  • Vanlommel Dieter

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege/oefenzitting

Begincompetentie

Mechanica (0910ABA105) gevolgd hebben EN Materiaalkunde voor ontwerp en vormgeving (0910ABA111) gevolgd hebben EN Sterkteleer I (0910ABA205) gevolgd hebben EN samen te volgen met Sterkteleer II + aanvullingen (0910ABAbou201)

Eindcompetentie

AB_AV_01AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerkenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_AV_02AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_01AB_IV_01 - Probleemoplossend vermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_02AB_IV_02 - Praktische vaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_IV_03AB_IV_03 - OntwerpvaardighedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_02AB_KI_02 - Polyvalente technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_03AB_KI_03 - Specifieke technische kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
AB_KI_04AB_KI_04 - Algemene kennisGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten


De student heeft kennis verworven in de verschillende onderdelen van het constructief ontwerp en de analyse van constructies via onder andere aandacht voor de ontwerpprincipes van constructies in staal. (KI2-AV1). De student is in staat een constructief concept te ontwikkelen en dit te herleiden naar een model (IV1-KI3-AV2). De student kan de resultaten van de analyse van dit model met een kritische ingesteldheid interpreteren en eventueel verbeteren of optimaliseren, rekening houdend met de praktische haalbaarheid van het constructief concept (AV2-IV2-IV3). De student kan delen van de constructie onderworpen aan trek en druk onder invloed van de meest nadelige belastingscombinaties in UGT en BGT analyseren naar sterkte en stabiliteit op basis van de gangbare norm (EN 1990, EN 1991, EN 1993) (KI3-AV2-KI4).


Inhoud

Staal als constructiemateriaal
Ontwerpregels voor het dimensioneren van constructies
Het ontwerp gebeurt conform de methode van de grenstoestanden, die aangereikt wordt in
Eurocode 0 en 1 en onafhankelijk is van de materialen. De veiligheid wordt gegarandeerd door het
invoeren van het semi-waarschijnlijkheidsconcept en te hanteren partiële veiligheidsfactoren in de
uiterste en de bruikbaarheidsgrenstoestand.
De mechanische belasting, die overeenkomstig Eurocode 0 in rekening gebracht wordt bestaat
uit blijvende belastingen zoals eigen gewicht, veranderlijke belastingen zoals een opgelegde
belasting, windbelasting en sneeuwbelasting op gebouwen. De berekening van de windbelasting
volgens EN 1991-1-4 komt uitgebreid aan bod.
De link wordt gelegd met andere vakdomeinen betreffende de algemene methodiek van de
grenstoestanden en de belastingen.
Constructief concept van het gebouw en modellering
Classificatie van doorsneden
Trekstaven
Drukstaven

Studiematerialen

NBN EN 1991-1-1:2002 Eurocode 1 - Belastingen op constructies - Deel 1-1 : Algemene belastingen -
Volumieke gewichten, eigen gewicht, opgelegde belastingen voor gebouwen
NBN EN 1993-1-1:2005 Eurocode 3: Ontwerp en berekening van staalconstructies - Deel 1-1:
Algemene regels en regels voor gebouwen + ANB
NBN EN 1993-1-5:2007 Eurocode 3 - Ontwerp en berekening van staalconstructies - Deel 1-5:
Constructieve plaatvelden
NBN EN 1993-1-8:2005 Eurocode 3: Ontwerp en berekening van staalconstructies - Deel 1-8:
Algemene regels - Ontwerp en berekening van verbindingen + ANB
W.H. Verburg (samenst.), Basisboek ((Over)spannend staal. Deel 1), Bouwen met Staal, Rotterdam
2004 (4e druk), ISBN 90-72830-45-8
G. de Man (samenst.), Construeren A ((Over)spannend staal. Deel 2), Bouwen met Staal, Rotterdam
2001 (3e druk), ISBN 90-72830-36-9
A. Rolloos en B.C.A. Spil (samenst. ), Construeren B ((Over)spannend staal. Deel 3), Bouwen met
Staal, Rotterdam 1996, ISBN 90-72830-12-1
Kettlitz J. Handboek voor duurzame metalen gevels en daken (1994, ISBN 90/70011/04/2)
Informatieve websites
www.infosteel.be
www.access-steel.com
www.n-aktive.co.uk.

Cursus door docent opgesteld: Metaalbouw I
NBN EN 1991-1-4:2005 Eurocode 1: Belastingen op constructies - Deel 1-4: Algemene belastingen -
Windbelasting
Powerpoint presentaties beschikbaar op digitale leeromgeving

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting80% Theorie: gesloten boek (mondeling met schriftelijke voorbereiding). Oefeningen: open boek (profielenboek, cursus, hand-outs, nota's en zelf opgeloste oefeningen) (schriftelijk). Peilen naar de theoretische kennis van de student en toetsen van diens inzicht in de leerstof aan de hand van een praktisch uit te werken oefening.
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie20% Deelname aan de permanent geëvalueerde activiteiten (oefenzittingen in het 2° semester) is verplicht (conform departementale aanvulling bij art 131). Studenten die wegens overmacht (vb. ziekte) één of meerdere zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen bij de opleidingscoördinator én bij de betreffende verantwoordelijke docent. De student neemt zelf initiatief om in overleg met de betrokken docent de gemiste sessie in te halen.
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100% Theorie: gesloten boek (mondeling met schriftelijke voorbereiding). Oefeningen: open boek (profielenboek, cursus, hand-outs, nota's en zelf opgeloste oefeningen) (schriftelijk). Peilen naar de theoretische kennis van de student en toetsen van diens inzicht in de leerstof aan de hand van een praktisch uit te werken oefening.