Hoofdpagina | Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde
Toegepaste wiskunde (0910ABA203)
Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde |
2011-12 |
5 |
135 uur |
Tweede Opleidingsfase |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege/oefenzitting
- Laboratorium
Begincompetentie
Wiskunde I (0910ABA107) gevolgd hebben
Eindcompetentie
AB_AV_01 | AB_AV_01 - Informatie verwerven en verwerken | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_AV_02 | AB_AV_02 - Denk – en redeneervaardigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_IV_02 | AB_IV_02 - Praktische vaardigheden | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_01 | AB_KI_01 - Wetenschappelijke kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_KI_02 | AB_KI_02 - Polyvalente technische kennis | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
AB_SV_03 | AB_SV_03 - Ingenieursattitudes | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
-De student heeft een grondige kennis van de vakinhoud zoals beschreven in de inhoudstafel. Hij kan deze kennis accuraat en inzichtsvol reproduceren, en hij heeft een overzicht van de samenhang tussen de verschillende onderdelen. (KI1)
-Door oefeningen op te lossen leert de student de vakinhoud om te zetten naar de praktijk. Hij kan in een aantal logische stappen van een probleem naar de oplossing toe werken. Daarvoor fixeert hij zich niet op de "juiste uitkomst", maar op zijn inzicht in de methode en materie. Waar mogelijk legt de student de link tussen een exacte oplossing van een probleem en de benaderende, numerieke oplossing. Deze wordt algoritmisch berekend, telkens vertrekkende vanuit een wiskundig, gelineariseerd modelprobleem. (AV2)
-Via toepassingen met tweede ordesystemen legt de student het verband met praktische toepassingen en met concepten uit ingenieursgerichte opleidingsonderdelen. (KI2)
- In het gedeelte rond numerieke oplossingsmethoden leert de student werken met studiemateriaal uit een Engelstalig boek dat hij gedeeltelijk zelfstandig moet verwerken. In het labo “Matlab” leert de student werken met software die hem in staat stelt om numerieke benaderingen te berekenen. (AV1,IV2)
-De student kan exacte, nauwkeurige en volhardende berekeningen maken, dit echter zonder het algemene plaatje (en de hiermee verbonden binnenwegen) uit het oog te verliezen. (SV3)
Inhoud
Inhoudsopgave
1 Lineaire differentiaalvergelijkingen:
1.1 algemene eigenschappen
1.2 oplossing met de methode van de onbepaalde coëfficiënten
2 De Laplace transformatie
3 Stelsels van lineaire differentiaalvergelijkingen van eerste orde
4 Numerieke methodes voor het oplossen van differentiaalvergelijkingen
Labo: introductie tot Matlab
Studiematerialen
vademecum
cursus
oefeningenbundel
materiaal op digitale leeromgeving
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 100% | Evenredige verdeling tussen theorie en oefeningen.
Gebruik van een rekentoestel is toegelaten. Een formularium wordt
voorzien door de examinator.
Voor verdere afspraken, zie het hoorcollege. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | Evenredige verdeling tussen theorie en oefeningen.
Gebruik van een rekentoestel is toegelaten. Een formularium wordt
voorzien door de examinator. |