Hoofdpagina | Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs
Cluster 6: Van leraar tot godsdienstcoach
Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs |
2011-12 |
nvt |
PGOME_7482 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs
Houder zijn van het pedagogisch bekwaamheidsbewijs tot het geven van rooms-katholieke godsdienst en/of houder zijn het mandaat rooms-katholieke godsdienst
Eindcompetentie
BALLO_02 | Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Expertniveau |
BALLO_03 | Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expert | Opleidingsfase 1 |
BALLO_05.1 | 5.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. | Expertniveau |
BALLO_05.2 | 5.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk. | Expertniveau |
BALLO_06.4 | 6.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs. | Expertniveau |
BALLO_06.5 | 6.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties. | Expertniveau |
BALLO_07 | Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van een schoolteam | Expertniveau |
BALLO_09 | Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Expertniveau |
Leerresultaten
De afgestudeerden kunnen concrete initiatieven voorbereiden en realiseren om hun expertise te delen met leden van hun schoolteam.
Inhoud
Eén van de uitdagingen waar leraren lager onderwijs steeds meer mee te maken krijgen is om competenties te delen. Er wordt steeds meer van leraren gevraagd – bv. in het kader van inclusief onderwijs – en samenwerking lijkt één van de sleutels om op deze vragen te kunnen antwoorden. Voor het beleidsvoerend vermogen van een schoolteam is het belangrijk om expertise te kunnen delen. Daartoe wil dit cluster een basis bieden.
Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen:
1. Werken aan de schooleigen christelijke identiteit (opdracht 1)
4. Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg (opdracht 4) - 4.3. Werken van uit een brede zorg veronderstelt overleg en samenwerking
5. Werken aan de school als gemeenschap en als organisatie (opdracht 5)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie