Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs

Cluster 6: Van leraar tot godsdienstcoach


Opleiding Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer PGOME_7482
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs



    Houder zijn van het pedagogisch bekwaamheidsbewijs tot het geven van rooms-katholieke godsdienst en/of houder zijn het mandaat rooms-katholieke godsdienst

    Eindcompetentie

    BALLO_02Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederExpertniveau
    BALLO_03Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expertOpleidingsfase 1
    BALLO_05.15.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.Expertniveau
    BALLO_05.25.2 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.Expertniveau
    BALLO_06.46.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs.Expertniveau
    BALLO_06.56.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Expertniveau
    BALLO_07Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van een schoolteamExpertniveau
    BALLO_09Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapExpertniveau

    Leerresultaten

    De afgestudeerden kunnen concrete initiatieven voorbereiden en realiseren om hun expertise te delen met leden van hun schoolteam.

    Inhoud

    Eén van de uitdagingen waar leraren lager onderwijs steeds meer mee te maken krijgen is om competenties te delen. Er wordt steeds meer van leraren gevraagd – bv. in het kader van inclusief onderwijs – en samenwerking lijkt één van de sleutels om op deze vragen te kunnen antwoorden. Voor het beleidsvoerend vermogen van een schoolteam is het belangrijk om expertise te kunnen delen. Daartoe wil dit cluster een basis bieden.

    Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen:

    1. Werken aan de schooleigen christelijke identiteit (opdracht 1)

    4. Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg (opdracht 4) - 4.3. Werken van uit een brede zorg veronderstelt overleg en samenwerking

    5. Werken aan de school als gemeenschap en als organisatie (opdracht 5)

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie