Hoofdpagina | Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs
Cluster 5: Pluralisme 'live'
Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs |
2011-12 |
nvt |
PGOME_7481 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs
Houder zijn van het pedagogisch bekwaamheidsbewijs tot het geven van rooms-katholieke godsdienst en/of houder zijn het mandaat rooms-katholieke godsdienst
Eindcompetentie
BALLO_01 | Functioneel geheel 1 - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Expertniveau |
BALLO_02 | Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Expertniveau |
BALLO_03 | Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expert | Expertniveau |
BALLO_05 | Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker | Expertniveau |
BALLO_06.3 | 6.3 De leerkracht kan in overleg met het team, de ouders of verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders. | Expertniveau |
BALLO_06.4 | 6.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs. | Expertniveau |
BALLO_06.5 | 6.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties. | Expertniveau |
BALLO_09 | Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Expertniveau |
Leerresultaten
De afgestudeerden kunnen als drager van de identiteit van een katholieke basisschool op een positieve manier omgaan met religieus-culturele diversiteit.De afgestudeerden kunnen basiscompetenties van interculturele dialoog gebruiken in een levensbeschouwelijk gesprek.
Inhoud
In dit cluster wordt expliciet gewerkt rond levensbeschouwelijke diversiteit en (godsdienst)onderwijs in het katholiek basisonderwijs. Hoe kunnen we rekening houden met deze diversiteit, terwijl we als leraren vanuit een duidelijk godsdienstig geïnspireerd opvoedingsproject werken? Naast een verdieping van theoretische inzichten in het gegeven “diversiteit” worden in deze cluster een aantal concrete methodes aangereikt en ingeoefend om in de klas en in de school mee aan de slag te gaan.
Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen:
1. Werken aan de schooleigen christelijke identiteit (opdracht 1)
1.2. De doorwerking van de identiteit in de schoolwerkplanning
4. Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg (opdracht 4)
5. Werken aan de school als gemeenschap en als organisatie (opdracht 5) - 5.1. De schoolgemeenschap bevordert de overlegcultuur
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie