Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs

Cluster 5: Pluralisme 'live'


Opleiding Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer PGOME_7481
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs



    Houder zijn van het pedagogisch bekwaamheidsbewijs tot het geven van rooms-katholieke godsdienst en/of houder zijn het mandaat rooms-katholieke godsdienst

    Eindcompetentie

    BALLO_01Functioneel geheel 1 - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenExpertniveau
    BALLO_02Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederExpertniveau
    BALLO_03Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expertExpertniveau
    BALLO_05Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoekerExpertniveau
    BALLO_06.36.3 De leerkracht kan in overleg met het team, de ouders of verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders.Expertniveau
    BALLO_06.46.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs.Expertniveau
    BALLO_06.56.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.Expertniveau
    BALLO_09Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapExpertniveau

    Leerresultaten

    De afgestudeerden kunnen als drager van de identiteit van een katholieke basisschool op een positieve manier omgaan met religieus-culturele diversiteit.De afgestudeerden kunnen basiscompetenties van interculturele dialoog gebruiken in een levensbeschouwelijk gesprek.

    Inhoud

    In dit cluster wordt expliciet gewerkt rond levensbeschouwelijke diversiteit en (godsdienst)onderwijs in het katholiek basisonderwijs. Hoe kunnen we rekening houden met deze diversiteit, terwijl we als leraren vanuit een duidelijk godsdienstig geïnspireerd opvoedingsproject werken? Naast een verdieping van theoretische inzichten in het gegeven “diversiteit” worden in deze cluster een aantal concrete methodes aangereikt en ingeoefend om in de klas en in de school mee aan de slag te gaan.

    Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen:

    1. Werken aan de schooleigen christelijke identiteit (opdracht 1)

    1.2. De doorwerking van de identiteit in de schoolwerkplanning

    4. Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg (opdracht 4)

    5. Werken aan de school als gemeenschap en als organisatie (opdracht 5) - 5.1. De schoolgemeenschap bevordert de overlegcultuur

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie