Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs

Cluster 4: Geïntegreerd godsdienstonderwijs


Opleiding Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer PGOME_7480
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs



    Houder zijn van het pedagogisch bekwaamheidsbewijs tot het geven van rooms-katholieke godsdienst en/of houder zijn het mandaat rooms-katholieke godsdienst

    Eindcompetentie

    BALLO_01Functioneel geheel 1 - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenExpertniveau
    BALLO_02Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederExpertniveau
    BALLO_03Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expertExpertniveau
    BALLO_04.14.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.Expertniveau
    BALLO_04.24.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning.Expertniveau
    BALLO_05Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoekerExpertniveau

    Leerresultaten

    De afgestudeerden kunnen concrete verbindingen maken tussen het leergebied rooms-katholieke godsdienst en andere leergebieden op de basisschool, als deel van het opvoedingsproject van een katholieke school.

    Inhoud

    In een katholieke basisschool zou godsdienstonderwijs geen vak apart mogen zijn: het moet verweven worden met andere leergebieden in het kader van geïntegreerd onderwijs. Concreet worden in dit cluster linken gezocht tussen de leergebieden Nederlands, WO, MUVO en rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs. Voor het kleuteronderwijs worden enkele belangstellingscentra concreet uitgewerkt. Dit cluster wordt vooral in de vorm van een werkcollege gegeven. De deelnemers werken concreet materiaal uit i.f.v. eigen verantwoordelijkheden in hun school.



    Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen:

    1. Werken aan de schooleigen christelijke identiteit (opdracht 1) - 1.2. De doorwerking van de identiteit in de schoolwerkplanning.

    2. Werken aan een degelijk en samenhangend onderwijsinhoudelijk aanbod (opdracht 2)

    3. Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende didactische aanpak (opdracht 3)

    5. Werken aan de school als gemeenschap en als organisatie (opdracht 5) - 5.2. Organisatie en planning van uit het eigen opvoedingsproject.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie