Hoofdpagina | Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs
Cluster 4: Geïntegreerd godsdienstonderwijs
Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs |
2011-12 |
nvt |
PGOME_7480 |
5 |
150 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs
Houder zijn van het pedagogisch bekwaamheidsbewijs tot het geven van rooms-katholieke godsdienst en/of houder zijn het mandaat rooms-katholieke godsdienst
Eindcompetentie
BALLO_01 | Functioneel geheel 1 - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Expertniveau |
BALLO_02 | Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Expertniveau |
BALLO_03 | Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expert | Expertniveau |
BALLO_04.1 | 4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen. | Expertniveau |
BALLO_04.2 | 4.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en langetermijnplanning. | Expertniveau |
BALLO_05 | Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker | Expertniveau |
Leerresultaten
De afgestudeerden kunnen concrete verbindingen maken tussen het leergebied rooms-katholieke godsdienst en andere leergebieden op de basisschool, als deel van het opvoedingsproject van een katholieke school.
Inhoud
In een katholieke basisschool zou godsdienstonderwijs geen vak apart mogen zijn: het moet verweven worden met andere leergebieden in het kader van geïntegreerd onderwijs. Concreet worden in dit cluster linken gezocht tussen de leergebieden Nederlands, WO, MUVO en rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs. Voor het kleuteronderwijs worden enkele belangstellingscentra concreet uitgewerkt. Dit cluster wordt vooral in de vorm van een werkcollege gegeven. De deelnemers werken concreet materiaal uit i.f.v. eigen verantwoordelijkheden in hun school.
Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen:
1. Werken aan de schooleigen christelijke identiteit (opdracht 1) - 1.2. De doorwerking van de identiteit in de schoolwerkplanning.
2. Werken aan een degelijk en samenhangend onderwijsinhoudelijk aanbod (opdracht 2)
3. Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende didactische aanpak (opdracht 3)
5. Werken aan de school als gemeenschap en als organisatie (opdracht 5) - 5.2. Organisatie en planning van uit het eigen opvoedingsproject.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie