Hoofdpagina | Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs
Cluster 3: Godsdienstles, hedendaags?
Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs |
2011-12 |
nvt |
PGOME_7479 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs
Houder zijn van het pedagogisch bekwaamheidsbewijs tot het geven van rooms-katholieke godsdienst en/of houder zijn het mandaat rooms-katholieke godsdienst
Eindcompetentie
BALLO_01 | Functioneel geheel 1 - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen | Expertniveau |
BALLO_02 | Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoeder | Expertniveau |
BALLO_03 | Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expert | Expertniveau |
BALLO_05.1 | 5.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. | Expertniveau |
BALLO_05.3 | 5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen. | Expertniveau |
BALLO_09.1 | 9.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's. | Expertniveau |
Leerresultaten
De afgestudeerden krijgen in deze cluster de kans om de algemene theologische achtergrond van thema’s uit het godsdienstonderwijs op de basisschool te verkennen.
De afgestudeerden kunnen thema’s uit het godsdienstonderwijs kaderen in de theologische visie van het werkplan rooms-katholieke godsdienst kleuteronderwijs en/of het leerplan rooms-katholieke godsdienst lager onderwijs.
De afgestudeerden kunnen leermiddelen voor godsdienstonderwijs kritisch analyseren vanuit de theologische visie van het werkplan rooms-katholieke godsdienst kleuteronderwijs en/of het leerplan rooms-katholieke godsdienst lager onderwijs.
De afgestudeerden kunnen vanuit de theologische visie van het werkplan rooms-katholieke godsdienst kleuteronderwijs en/of het leerplan rooms-katholieke godsdienst lager onderwijs zelfstandig materiaal ontwikkelen voor godsdienstonderwijs in de eigen schoolcontext.
Inhoud
Dit cluster wil een verdieping aanbieden van de kennis die nodig is om goed godsdienstonderwijs aan te bieden. Dat betekent dat de visie die aan de basis van de leerplannen rooms-katholieke godsdienst voor kleuter- en lager onderwijs ligt grondig wordt verkend. Vanuit het werken met enkele thema’s uit het leerplan (lager onderwijs) of werkplan (kleuteronderwijs) worden aspecten uit de theologische achtergrond van het leerplan belicht. Dit cluster wordt vooral in de vorm van seminarie/workshop gegeven: de inbreng van de deelnemers maakt fundamenteel deel uit van de inhoud. Na afloop heeft elke deelnemer materiaal voor eigen godsdienstonderwijs, naast een dieper theologisch inzicht in hedendaags (godsdienst)onderwijs.
Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen:
2. Werken aan een degelijk en samenhangend onderwijsinhoudelijk aanbod (opdracht 2)
3. Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende didactische aanpak (opdracht 3)
5. Werken aan de school als gemeenschap en als organisatie (opdracht 5) - 5.3. Groeien in deskundigheid en spiritualiteit.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie