Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs

Cluster 3: Godsdienstles, hedendaags?


Opleiding Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer PGOME_7479
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs



    Houder zijn van het pedagogisch bekwaamheidsbewijs tot het geven van rooms-katholieke godsdienst en/of houder zijn het mandaat rooms-katholieke godsdienst

    Eindcompetentie

    BALLO_01Functioneel geheel 1 - De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenExpertniveau
    BALLO_02Functioneel geheel 2 - De leraar als opvoederExpertniveau
    BALLO_03Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expertExpertniveau
    BALLO_05.15.1 De leerkracht kan resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.Expertniveau
    BALLO_05.35.3 De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen.Expertniveau
    BALLO_09.19.1 De leerkracht kan deelnemen aan het maatschappelijke debat over onderwijskundige thema's.Expertniveau

    Leerresultaten

    De afgestudeerden krijgen in deze cluster de kans om de algemene theologische achtergrond van thema’s uit het godsdienstonderwijs op de basisschool te verkennen.



    De afgestudeerden kunnen thema’s uit het godsdienstonderwijs kaderen in de theologische visie van het werkplan rooms-katholieke godsdienst kleuteronderwijs en/of het leerplan rooms-katholieke godsdienst lager onderwijs.



    De afgestudeerden kunnen leermiddelen voor godsdienstonderwijs kritisch analyseren vanuit de theologische visie van het werkplan rooms-katholieke godsdienst kleuteronderwijs en/of het leerplan rooms-katholieke godsdienst lager onderwijs.



    De afgestudeerden kunnen vanuit de theologische visie van het werkplan rooms-katholieke godsdienst kleuteronderwijs en/of het leerplan rooms-katholieke godsdienst lager onderwijs zelfstandig materiaal ontwikkelen voor godsdienstonderwijs in de eigen schoolcontext.

    Inhoud

    Dit cluster wil een verdieping aanbieden van de kennis die nodig is om goed godsdienstonderwijs aan te bieden. Dat betekent dat de visie die aan de basis van de leerplannen rooms-katholieke godsdienst voor kleuter- en lager onderwijs ligt grondig wordt verkend. Vanuit het werken met enkele thema’s uit het leerplan (lager onderwijs) of werkplan (kleuteronderwijs) worden aspecten uit de theologische achtergrond van het leerplan belicht. Dit cluster wordt vooral in de vorm van seminarie/workshop gegeven: de inbreng van de deelnemers maakt fundamenteel deel uit van de inhoud. Na afloop heeft elke deelnemer materiaal voor eigen godsdienstonderwijs, naast een dieper theologisch inzicht in hedendaags (godsdienst)onderwijs.



    Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen:

    2. Werken aan een degelijk en samenhangend onderwijsinhoudelijk aanbod (opdracht 2)

    3. Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende didactische aanpak (opdracht 3)

    5. Werken aan de school als gemeenschap en als organisatie (opdracht 5) - 5.3. Groeien in deskundigheid en spiritualiteit.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie