Hoofdpagina | Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs
Cluster 2: Opdrachten van de katholieke basisschool
Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs |
2011-12 |
nvt |
PGOME_7478 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs
Houder zijn van het pedagogisch bekwaamheidsbewijs tot het geven van rooms-katholieke godsdienst en/of houder zijn het mandaat rooms-katholieke godsdienst
Eindcompetentie
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Expertniveau |
BALLO_02.1 | 2.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creƫren voor de leerlingen in de groep en op school. | Expertniveau |
BALLO_02.3 | 2.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden. | Expertniveau |
BALLO_02.4 | 2.4 - De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context. | Expertniveau |
BALLO_03 | Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expert | Opleidingsfase 1 |
BALLO_05 | Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker | Expertniveau |
BALLO_06.4 | 6.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs. | Expertniveau |
BALLO_07 | Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van een schoolteam | Expertniveau |
BALLO_09 | Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Expertniveau |
BALLO_10.1 | 10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein. | Expertniveau |
Leerresultaten
Afgestudeerden kunnen vanuit de brochure “Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen” concrete toepassingen voor de eigen schoolcontext formuleren.
Inhoud
Katholieke scholen hebben vanuit de Kerk een opdracht meegekregen. Wat die opdracht inhoudt en hoe die opdracht concreet kan worden vervuld, wordt in dit cluster besproken. Behandelde topics zijn: visie van de (wereld)kerk op onderwijs, vertaling van deze visie in de documenten “Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen” en “Opvoedingsconcept voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen”, concreet uitwerken van deze visie in de eigen schoolcontext. Dit cluster wordt vooral in de vorm van een seminarie gegeven: de inbreng van elke deelnemer maakt fundamenteel deel uit van de inhoud. Na afloop heeft elke deelnemer concrete impulsen voor de eigen schoolwerking.
Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen: algemeen overzicht
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie