Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs

Cluster 2: Opdrachten van de katholieke basisschool


Opleiding Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer PGOME_7478
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs



    Houder zijn van het pedagogisch bekwaamheidsbewijs tot het geven van rooms-katholieke godsdienst en/of houder zijn het mandaat rooms-katholieke godsdienst

    Eindcompetentie

    BALLO_01.121.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.Expertniveau
    BALLO_02.12.1 - De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creƫren voor de leerlingen in de groep en op school.Expertniveau
    BALLO_02.32.3 - De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.Expertniveau
    BALLO_02.42.4 - De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.Expertniveau
    BALLO_03Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expertOpleidingsfase 1
    BALLO_05Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoekerExpertniveau
    BALLO_06.46.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs.Expertniveau
    BALLO_07Functioneel geheel 7 - De leraar als lid van een schoolteamExpertniveau
    BALLO_09Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapExpertniveau
    BALLO_10.110.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein.Expertniveau

    Leerresultaten

    Afgestudeerden kunnen vanuit de brochure “Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen” concrete toepassingen voor de eigen schoolcontext formuleren.

    Inhoud

    Katholieke scholen hebben vanuit de Kerk een opdracht meegekregen. Wat die opdracht inhoudt en hoe die opdracht concreet kan worden vervuld, wordt in dit cluster besproken. Behandelde topics zijn: visie van de (wereld)kerk op onderwijs, vertaling van deze visie in de documenten “Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen” en “Opvoedingsconcept voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen”, concreet uitwerken van deze visie in de eigen schoolcontext. Dit cluster wordt vooral in de vorm van een seminarie gegeven: de inbreng van elke deelnemer maakt fundamenteel deel uit van de inhoud. Na afloop heeft elke deelnemer concrete impulsen voor de eigen schoolwerking.



    Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen: algemeen overzicht

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie