Hoofdpagina | Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs
Cluster 1: De school in context
Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs |
2011-12 |
nvt |
PGOME_7477 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs
Houder zijn van het pedagogisch bekwaamheidsbewijs tot het geven van rooms-katholieke godsdienst en/of houder zijn het mandaat rooms-katholieke godsdienst
Eindcompetentie
BALLO_01.12 | 1.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep. | Expertniveau |
BALLO_02.4 | 2.4 - De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context. | Expertniveau |
BALLO_03 | Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expert | Expertniveau |
BALLO_05 | Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoeker | Expertniveau |
BALLO_07.1 | 7.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam. | Opleidingsfase 1 |
BALLO_07.3 | 7.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken. | Opleidingsfase 1 |
BALLO_09 | Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap | Expertniveau |
BALLO_10.1 | 10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein. | Expertniveau |
Leerresultaten
Afgestudeerden kunnen theoretische modellen hanteren om de verhouding tussen identiteit en diversiteit in een school te analyseren.
Inhoud
In deze cluster wordt de verhouding tussen identiteit en diversiteit behandeld. Komen aan bod: opvattingen rond identiteit (identiteitsdriehoek, narratieve identiteit, identiteit als bepaling van grenzen, recontextualisering), vormen van pluralisme (passief/actief pluralisme en meer), mogelijke situering van katholieke scholen in de verhouding tussen identiteit en diversiteit. Deze topics worden niet alleen op theoretisch niveau grondig behandeld, maar ook betrokken op de onderwijsactualiteit. Vanuit de theoretische kaders worden praktische vragen behandeld.
Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen:
1. Werken aan de schooleigen christelijke identiteit (opdracht 1)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie