Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs

Cluster 1: De school in context


Opleiding Postgraduaat godsdienstmentor basisonderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer PGOME_7477
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van de professionele bachelor kleuteronderwijs of de professionele bachelor lager onderwijs



    Houder zijn van het pedagogisch bekwaamheidsbewijs tot het geven van rooms-katholieke godsdienst en/of houder zijn het mandaat rooms-katholieke godsdienst

    Eindcompetentie

    BALLO_01.121.12 - De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.Expertniveau
    BALLO_02.42.4 - De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.Expertniveau
    BALLO_03Functioneel geheel 3 - De leraar als inhoudelijke expertExpertniveau
    BALLO_05Functioneel geheel 5 - De leraar als innovator - de leraar als onderzoekerExpertniveau
    BALLO_07.17.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.Opleidingsfase 1
    BALLO_07.37.3 De leerkracht kan de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in het team bespreekbaar maken.Opleidingsfase 1
    BALLO_09Functioneel geheel 9 - De leraar als lid van de onderwijsgemeenschapExpertniveau
    BALLO_10.110.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke, sociaal-economisch, levensbeschouwelijke en cultureel-wetenschappelijke domein.Expertniveau

    Leerresultaten

    Afgestudeerden kunnen theoretische modellen hanteren om de verhouding tussen identiteit en diversiteit in een school te analyseren.

    Inhoud

    In deze cluster wordt de verhouding tussen identiteit en diversiteit behandeld. Komen aan bod: opvattingen rond identiteit (identiteitsdriehoek, narratieve identiteit, identiteit als bepaling van grenzen, recontextualisering), vormen van pluralisme (passief/actief pluralisme en meer), mogelijke situering van katholieke scholen in de verhouding tussen identiteit en diversiteit. Deze topics worden niet alleen op theoretisch niveau grondig behandeld, maar ook betrokken op de onderwijsactualiteit. Vanuit de theoretische kaders worden praktische vragen behandeld.



    Opdrachten voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen:

    1. Werken aan de schooleigen christelijke identiteit (opdracht 1)

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie