Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Psychologie


Opleiding Bachelor in de verpleegkunde Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer VPK_354
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Heylen Petrus

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties secundair onderwijs

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesVerkennen
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidVerkennen
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Verkennen
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Verkennen
VPK_1.02VPK_1.02 - Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team: Uitwisselen, met wederzijds respect, teneinde een vertrouwens- en professionele relatie aan te gaan met individuen, cliëntsysteem, sociale groepen (inbegrepen met de cliënten met communicatieve beperkingen) en met collega’s en andere disciplines/ organisaties.Verkennen
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Verkennen
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Verkennen
VPK_2.06VPK_2.06 - Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde: Systematische observaties en gegevensverzameling over de menselijke reacties op de gezondheidstoestand en levensomstandigheden van cliënten en cliëntsysteem, rekening houdend met relevante fysieke, psychische, sociale, culturele, spirituele aspecten en omgevingsfactoren.Verdiepen
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Verkennen
VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Verkennen
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Verkennen

Leerresultaten

1. Vanuit inzichten rond waarneming, geheugen, motivatie en emoties leeft de student zich in in de belevingswereld van zorgvragers en benadert hij kritisch zijn eigen handelen.

2. De student omschrijft vanuit de verschillende behoeften- en motivatietheorieën de behoeften van patiënten

3. De student heeft kennis van de werking van waarneming en geheugen, van motivatie, emoties, leerprocessen en zelfbeeld en observeert en analyseert vanuit deze kennis concrete situaties uit het dagelijkse leven en de verpleegkundige praktijk.

4. De student ontwikkelt een gevoeligheid voor het belang van psychologische inzichten en de verschillende psychologische stromingen binnen de uitbouw van het integrerend verpleegkundig denken en handelen. 

5. Student verzamelt op een objectieve manier gegevens over patiënten, rekening houdend met inzichten uit de waarnemingspsychologie.

6. Student observeert en herkent vanuit de geheugen, de behoeften- en de leerpsychologie klinische symptomen en reacties van patiënten.

7. De student benadert vanuit een aantal inzichten uit de algemene psychologie het verpleegkundig handelen en geeft tips voor de verpleegkundige praktijk.

8. De student toont het belang aan van een kritisch, reflexief denken

Inhoud

Psychologie



1. Psychologie: bepaling en wetenschap. Wat is het onderwerp en de doelstelling van de wetenschappelijke psychologie?

2. Waarneming van andere mensen: in dit deel gaat de aandacht naar de subjectiviteit van onze waarneming. Waarneming is immers een actief proces, waarbij er een voortdurende wisselwerking is tussen fysische prikkels, perceptuele organisatie en persoonlijkheidsfactoren. Aan de hand van cognitieve processen kennen we mensen ook kenmerken toe en proberen we hun gedrag te verklaren.

3. Het geheugen: hoe is het geheugen gestructureerd? hoe werkt het? en door welke factoren wordt het beïnvloed?

4. Van behoefte tot gedrag: welke behoeften bepalen ons gedrag?  hoe werken ze in op ons gedrag? wat zijn emoties? Aan de hand van o.a de psychodynamische theorie, Maslows behoeftenpyramide, de attributietheorie en de tweefactorentheorie van Schachter zoeken we een antwoord op deze vragen.

5. Leren: gedrag evolueert voortdurend onder invloed van allerlei leerprocessen, zoals klassieke en operante conditionering of modelling.

6. Het zelfbeeld: hoe wordt het gevormd ? door welke factoren worden het beïnvloedt en in stand gehouden?




Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Psychologie: van ervaring tot gedrag

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%