Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Pitch CC


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_4140
Studiepunten 9 Studietijd 270 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Jamaels Inge
  • Van Herreweghen Pieter
  • Van Edom Peter
  • Sambaer Els
  • Van Damme Ann
  • Pauwels Krist
  • Van den Eijnden Geert
  • De Pauw Annick
  • Busselot Sandra
  • Rochtus Marina

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Zie eindcompetenties campagne 2 COM



    Volgende opleidingsonderdelen opgenomen in het modeltraject van het 3de jaar communicatie-reclame : onderzoek CC, Reclamestrategie/Interactieve strategie, Concept en creatie, Visuele communicatie reclame/interactief

    Zie eindcompetenties campagne 2 COM






    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    COM_AC_04COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    COM_AC_05COM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    COM_AC_05.1COM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    COM_AC_05.2COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    COM_AC_06COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    COM_AC_07COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
    COM_AC_08COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partnersIntegratieniveau
    COM_AC_09COM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    COM_AC_10COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    COM_AC_11COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    COM_AC_12COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Integratieniveau
    COM_BS_02COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk.Integratieniveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Integratieniveau
    COM_BS_04COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud.Integratieniveau
    COM_BS_05COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject.Integratieniveau

    Leerresultaten



    AC 01 Kwaliteitsvol handelen door problemen flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen



    - De student evalueert voortdurend het eigen functioneren en dat van zijn team op een kritische manier



      en stuurt bij waar nodig.



    - De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op en houdt rekening met beroepsspecifieke inzichten en ervaringen.



    - De student kan een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit oplossen.



    - De student kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid 



      om de gewenste kwaliteit te halen.



    - De student gaat correct om met deadlines en prioriteiten.





    AC 02 Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering



    - De student voert een grondige , adequate deskresearch uit.



    - De student houdt bij het gebruiken van de bekomen informatie rekening met de specificiteit van de Pitch-opdracht.



    - De student schat de volledigheid en de bruikbaarheid van informatie correct in , evalueert en interpreteert de gegevens.



    - De student schat de gevolgen van de door hem genomen beslissingen in het kader van de ontwikkeling van het



      Pitchproject correct in en houdt hierbij rekening met het vooropgestelde eindresultaat.



    - Tijdens het hele proces moet de student in staat zijn lateraal te denken.





    AC 03 Verwerven en verwerken van informatie



    - De student verzamelt voor de pitchopdracht op een efficiënte manier de vereiste cijfergegevens



      en specifiek gerelateerde informatie (eventueel meertalig) uit relevante bronnen (ook multimediale informatie).



    - De  student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare



      informatie voor de pitch.



    - Hij schat daarbij de volledigheid en bruikbaarheid van de informatie goed in en verwerkt de gegevens in



      een begroting.



    - Hij laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen en stelt eventuele lacunes in de informatie



      en in de doorstroming ervan vast, hij rapporteert ze en lost ze op.



    - Bij het verwerken van de informatie kan hij deze analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren



      met de daarvoor gepaste software.







    AC 04 Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren



    - De student voert meerdere keren een gerichte peer to peer evaluatie uit van de andere bureaumedewerkers.



    - De student kan op een professionele manier deelnemen aan een functioneringsgesprek.



    - Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere  (levenslange) ontwikkeling van de



      eigen competenties.



    - De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot de 



      kwaliteit van de relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk



      kan inleven in de anderen, zichzelf en zijn bureau voortdurend in vraag stelt en van daaruit klantgericht



      kan denken en handelen.



    AC 05 De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk



    - De student kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel



      (laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep.



    - De student kan een correct budget, memo’s, interne nota’s, verslagen van vergaderingen



      en offertes opstellen.



    - De student past zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aan aan de omstandigheden



      en doelgroepen waar hij/zij mee omgaat; i.c. de pitchopdrachtgevers, de assessoren bij de sollicitatieprocedure, de interne en externe juryleden en workshopbegeleiders.



    - De student neemt efficiënt en constructief deel aan vergaderingen met zijn pitchteam, met begeleidende docenten en met externe coaches en stelt correcte verslagen hiervan op.



    - De student kan de voorbereidende stukken voor een vergadering opstellen, efficiënt notuleren



      en het verslag maken.



    - De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren



      zowel aan specialisten als aan leken.



    AC 06 Samenwerken als lid van een team en van de organisatie



    - De student werkt met hem toegewezen collega's samen om de communicatiecampagne professioneel uit te werken.



    - De student beoordeelt zichzelf en de andere collega's in het kader van een peerassessment en in het kader van een teamgesprek o.l.v. een begeleider-docent.



    - Hij/zij is in staat om zijn eigen functioneren binnen het project-team bij te sturen.



    AC 07 Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement



    - De student vervult zijn rol zoals beschreven in zijn functie omschrijving.



    - De student stuurt de plannen voortdurend bij, controleert de input, het proces en het product (PDCA).



    - De student draagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.



    - De student organiseert op gepaste manier met een vooraf bepaald budget (overeenkomstig zijn eigen functie binnen het bureau) een pitchproject.



    AC 08 Professioneel omgaan met diverse actoren en partners



    - De student communiceert in het kader van de Pitch beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en



      oplossingen zowel aan specialisten (overeenkomstig zijn functie binnen het bureau) als aan leken.



    - De student kan externe en interne nationale en internationale klanten, opdrachtgevers, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen en/of zelf te woord staan, hij kan ze aankondigen en/of voorstellen in het kader van de finale voorstelling aan een breed publiek.



    AC 09 Initiatief nemen 



    - Tijdens het hele pitchproject CC anticipeert de student op problemen en crisissituaties en



       vindt hiervoor de gepaste oplossing.



    AC 10 Handelen vanuit ethische en deontologische principes



    - De student kan in een multicultureel, multidisciplinair team een constructieve inbreng hebben met respect



      voor de inbreng van de anderen binnen een multiculturele context.



    - De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen



      en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.



    - De student begrijpt de visie en de strategie van het management en kan de draagwijdte ervan vatten



      zodat hij de implementatie adequaat kan ondersteunen.



    AC 11 Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit



    - De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen



      en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.



    - Voor het concept van het event is de visie van de student gestoeld op duurzame en ecologische principes.



    - Tijdens het volledige proces van het pitchproject houdt de student rekening met duurzame en ecologische 



      principes en implementeert deze ook.



    AC 12 Gegevens kwaliteitsvol maken en houden



    - De student verwerkt gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor de pitch.



    - De student kan bij de verwerking van de gegevens de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software (i.c. MS-Office, SPSS en een software voor grafische vormgeving). 

     



    BS 01 Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid



    - De student houdt de vinger aan de pols van de algemene maatschappelijke trends en evoluties.



    - De student integreert deze trends en evoluties op een adequate manier in zijn pitchopdracht.



    - De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot



      de doelstellingen van de Pitch-opdracht.



    - De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis van deze



      reflectie streven naar een verdere ontwikkeling van eigen competenties.



    BS 02 Alle facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een communicatievraagstuk



    - De student voert een uitgebreid vooronderzoek t.b.v een communicatieprogramma zelf uit.



    - De student interpreteert en beoordeelt vanuit een gevorderde kennis van kwalitatief & kwantitatief onderzoek en deskresearch de verzamelde gegevens van het vooronderzoek voor de pitch.



    - De student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor de pitch. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software (i.c. MS-office, SPSS en een software voor grafische vormgeving)



    AC 03 Verwerven en verwerken van informatie







    - De student verzamelt voor de pitchopdracht op een efficiënte manier de vereiste cijfergegevens



      en specifiek gerelateerde informatie (eventueel meertalig) uit relevante bronnen (ook multimediale informatie).



    - De  student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare



      informatie voor de pitch.



    - Hij schat daarbij de volledigheid en bruikbaarheid van de informatie goed in en verwerkt de gegevens in



      een begroting.



    - Hij laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen en stelt eventuele lacunes in de informatie



      en in de doorstroming ervan vast, hij rapporteert ze en lost ze op.



    - Bij het verwerken van de informatie kan hij deze analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren



      met de daarvoor gepaste software.







    AC 04 Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren



    - De student voert meerdere keren een gerichte peer to peer evaluatie uit van de andere bureaumedewerkers.



    - De student kan op een professionele manier deelnemen aan een functioneringsgesprek.



    - Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere  (levenslange) ontwikkeling van de



      eigen competenties.



    - De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot de 



      kwaliteit van de relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk



      kan inleven in de anderen, zichzelf en zijn bureau voortdurend in vraag stelt en van daaruit klantgericht



      kan denken en handelen.







    AC 05 De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk



    - De student kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel



      (laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep.



    - De student kan een correct budget, memo’s, interne nota’s, verslagen van vergaderingen



      en offertes opstellen.



    - De student past zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aan aan de omstandigheden



      en doelgroepen waar hij/zij mee omgaat; i.c. de pitchopdrachtgevers, de assessoren bij de sollicitatieprocedure, de interne en externe juryleden en workshopbegeleiders.



    - De student neemt efficiënt en constructief deel aan vergaderingen met zijn pitchteam, met begeleidende docenten en met externe coaches en stelt correcte verslagen hiervan op.



    - De student kan de voorbereidende stukken voor een vergadering opstellen, efficiënt notuleren



      en het verslag maken.



    - De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren



      zowel aan specialisten als aan leken.





    AC 06 Samenwerken als lid van een team en van de organisatie



    - De student werkt met hem toegewezen collega's samen om de communicatiecampagne professioneel uit te werken.



    - De student beoordeelt zichzelf en de andere collega's in het kader van een peerassessment en in het kader van een teamgesprek o.l.v. een begeleider-docent.



    - Hij/zij is in staat om zijn eigen functioneren binnen het project-team bij te sturen.





    AC 07 Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement



    - De student vervult zijn rol zoals beschreven in zijn functie omschrijving.



    - De student stuurt de plannen voortdurend bij, controleert de input, het proces en het product (PDCA).



    - De student draagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.



    - De student organiseert op gepaste manier met een vooraf bepaald budget (overeenkomstig zijn eigen functie binnen het bureau) een pitchproject.



    AC 08 Professioneel omgaan met diverse actoren en partners



    - De student communiceert in het kader van de Pitch beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en



      oplossingen zowel aan specialisten (overeenkomstig zijn functie binnen het bureau) als aan leken.



    - De student kan externe en interne nationale en internationale klanten, opdrachtgevers, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen en/of zelf te woord staan, hij kan ze aankondigen en/of voorstellen in het kader van de finale voorstelling aan een breed publiek.



    AC 09 Initiatief nemen 



    - Tijdens het hele pitchproject CC anticipeert de student op problemen en crisissituaties en



       vindt hiervoor de gepaste oplossing.



    AC 10 Handelen vanuit ethische en deontologische principes



    - De student kan in een multicultureel, multidisciplinair team een constructieve inbreng hebben met respect



      voor de inbreng van de anderen binnen een multiculturele context.



    - De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen



      en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.



    - De student begrijpt de visie en de strategie van het management en kan de draagwijdte ervan vatten



      zodat hij de implementatie adequaat kan ondersteunen.





    AC 11 Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit



    - De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen



      en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.



    - Voor het concept van het event is de visie van de student gestoeld op duurzame en ecologische principes.



    - Tijdens het volledige proces van het pitchproject houdt de student rekening met duurzame en ecologische 



      principes en implementeert deze ook.





    AC 12 Gegevens kwaliteitsvol maken en houden



    - De student verwerkt gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor de pitch.



    - De student kan bij de verwerking van de gegevens de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software (i.c. MS-Office, SPSS en een software voor grafische vormgeving). 



     



    BS 01 Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid



    - De student houdt de vinger aan de pols van de algemene maatschappelijke trends en evoluties.



    - De student integreert deze trends en evoluties op een adequate manier in zijn pitchopdracht.



    - De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot



      de doelstellingen van de Pitch-opdracht.



    - De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis van deze



      reflectie streven naar een verdere ontwikkeling van eigen competenties.



    BS 02 Alle facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een communicatievraagstuk



    - De student voert een uitgebreid vooronderzoek t.b.v een communicatieprogramma zelf uit.



    - De student interpreteert en beoordeelt vanuit een gevorderde kennis van kwalitatief & kwantitatief onderzoek en deskresearch de verzamelde gegevens van het vooronderzoek voor de pitch.



    - De student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor de pitch. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software (i.c. MS-office, SPSS en een software voor grafische vormgeving)



    AC 03 Verwerven en verwerken van informatie



    - De student verzamelt voor de pitchopdracht op een efficiënte manier de vereiste cijfergegevens



      en specifiek gerelateerde informatie (eventueel meertalig) uit relevante bronnen (ook multimediale informatie).



    - De  student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare



      informatie voor de pitch.



    - Hij schat daarbij de volledigheid en bruikbaarheid van de informatie goed in en verwerkt de gegevens in



      een begroting.



    - Hij laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen en stelt eventuele lacunes in de informatie



      en in de doorstroming ervan vast, hij rapporteert ze en lost ze op.



    - Bij het verwerken van de informatie kan hij deze analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren



      met de daarvoor gepaste software.





    AC 04 Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren



    - De student voert meerdere keren een gerichte peer to peer evaluatie uit van de andere bureaumedewerkers.



    - De student kan op een professionele manier deelnemen aan een functioneringsgesprek.



    - Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere  (levenslange) ontwikkeling van de



      eigen competenties.



    - De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot de 



      kwaliteit van de relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk



      kan inleven in de anderen, zichzelf en zijn bureau voortdurend in vraag stelt en van daaruit klantgericht



      kan denken en handelen.



    AC 05 De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk



    - De student kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel



      (laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep.



    - De student kan een correct budget, memo’s, interne nota’s, verslagen van vergaderingen



      en offertes opstellen.



    - De student past zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aan aan de omstandigheden



      en doelgroepen waar hij/zij mee omgaat; i.c. de pitchopdrachtgevers, de assessoren bij de sollicitatieprocedure, de interne en externe juryleden en workshopbegeleiders.



    - De student neemt efficiënt en constructief deel aan vergaderingen met zijn pitchteam, met begeleidende docenten en met externe coaches en stelt correcte verslagen hiervan op.



    - De student kan de voorbereidende stukken voor een vergadering opstellen, efficiënt notuleren



      en het verslag maken.



    - De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren



      zowel aan specialisten als aan leken.



    AC 06 Samenwerken als lid van een team en van de organisatie



    - De student werkt met hem toegewezen collega's samen om de communicatiecampagne professioneel uit te werken.



    - De student beoordeelt zichzelf en de andere collega's in het kader van een peerassessment en in het kader van een teamgesprek o.l.v. een begeleider-docent.



    - Hij/zij is in staat om zijn eigen functioneren binnen het project-team bij te sturen.





    AC 07 Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement



    - De student vervult zijn rol zoals beschreven in zijn functie omschrijving.



    - De student stuurt de plannen voortdurend bij, controleert de input, het proces en het product (PDCA).



    - De student draagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.



    - De student organiseert op gepaste manier met een vooraf bepaald budget (overeenkomstig zijn eigen functie binnen het bureau) een pitchproject.



    AC 08 Professioneel omgaan met diverse actoren en partners



    - De student communiceert in het kader van de Pitch beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en



      oplossingen zowel aan specialisten (overeenkomstig zijn functie binnen het bureau) als aan leken.



    - De student kan externe en interne nationale en internationale klanten, opdrachtgevers, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen en/of zelf te woord staan, hij kan ze aankondigen en/of voorstellen in het kader van de finale voorstelling aan een breed publiek.



    AC 09 Initiatief nemen 



    - Tijdens het hele pitchproject CC anticipeert de student op problemen en crisissituaties en



       vindt hiervoor de gepaste oplossing.



    AC 10 Handelen vanuit ethische en deontologische principes



    - De student kan in een multicultureel, multidisciplinair team een constructieve inbreng hebben met respect



      voor de inbreng van de anderen binnen een multiculturele context.



    - De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen



      en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.



    - De student begrijpt de visie en de strategie van het management en kan de draagwijdte ervan vatten



      zodat hij de implementatie adequaat kan ondersteunen.



    AC 11 Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit



    - De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen



      en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.



    - Voor het concept van het event is de visie van de student gestoeld op duurzame en ecologische principes.



    - Tijdens het volledige proces van het pitchproject houdt de student rekening met duurzame en ecologische 



      principes en implementeert deze ook.



    AC 12 Gegevens kwaliteitsvol maken en houden



    - De student verwerkt gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor de pitch.



    - De student kan bij de verwerking van de gegevens de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software (i.c. MS-Office, SPSS en een software voor grafische vormgeving). 



     

    BS 01 Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid



    - De student houdt de vinger aan de pols van de algemene maatschappelijke trends en evoluties.



    - De student integreert deze trends en evoluties op een adequate manier in zijn pitchopdracht.



    - De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot



      de doelstellingen van de Pitch-opdracht.



    - De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis van deze



      reflectie streven naar een verdere ontwikkeling van eigen competenties.



    BS 02 Alle facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een communicatievraagstuk



    - De student voert een uitgebreid vooronderzoek t.b.v een communicatieprogramma zelf uit.



    - De student interpreteert en beoordeelt vanuit een gevorderde kennis van kwalitatief & kwantitatief onderzoek en deskresearch de verzamelde gegevens van het vooronderzoek voor de pitch.



    - De student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor de pitch. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software (i.c. MS-office, SPSS en een software voor grafische vormgeving)







    BS 03 Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan



    - De student schat vanuit een 360° benadering van het gestelde communicatieprobleem het belang van



      geïntegreerde communicatie in.



    - De student verdedigt deze visie en bewaakt de kwaliteit ervan constant en dit voor zowel reclame-, public



      relations-, interactieve- als eventcampagnes.



    - De student waakt erover dat de 5 onderdelen van een campagne (onderzoek, strategie, creatie en productie, mediaplanning en presentatie) volgens de in het beroepenveld vigerende kwaliteitscriteria worden nageleefd en toegepast . Bovendien waakt de student/professional over het product en/of merkbeeld.



    - De student begroot de communicatiecampagne en –middelen overeenkomstig zijn eigen functie binnen het bureau en verantwoordt de toewijzing van budgetten. 



    BS 04 Realiseren van communicatie in vorm en inhoud



    - De student gebruikt grafische en audiovisuele programma's en wendt ze aan om zelf een communicatiemiddel



      te produceren en kan toeleveranciers aansturen voor de uitvoering van meer complexe communicatiemiddelen.



    - De student kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel



      (laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep, hierbij rekening houdend



      met de voorafbepaalde einddoelstelling.



    BS 05 Managen van een communicatieproject



    - De student kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden



      en doelgroepen waar hij mee omgaat.



    - De student geeft de klant/opdrachtgever van het campagneproject advies over het communicatiebeleid (met een volledig uitgewerkt campagneplan) .



    - De student kan het hem toebedeelde budget (totale communicatiebudget, budget voor creatie en productie,budget voor organisatie evenement, mediabudget,etc …) goed beheren: hij controleert de uitgaven en handelt de nodige documenten en facturen correct af.



    - De student voert leidinggevende taken uit die aansluiten bij zijn eigen functie binnen het bureau : een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en anderen motiveren tot doelgericht handelen.



    - De student vat zelfstandig - onder intensieve begeleiding van vakdocenten en externe specialisten



      in het betrokken vakdomein - de pitchopdracht aan en werkt ze af, hij rapporteert zelfstandig over het proces



      en de resultaten en verantwoordt zijn eigen aanpak.


    Inhoud

    Na uitgebreide sollicitaties en assesments krijgen de studenten een functie toegewezen binnen een communicatiebureau: accountmanager, strategic planner, creatief (copywriter, art director) mediaplanner, ... Deze sollicitaties en assesments vormen integraal de focus voor Nederlands SPT.



    De studenten leren vervolgens, onder intensieve begeleiding van docenten, vanuit de communicatiemix een communicatieplan samen te stellen. Dit plan dient een antwoord/een oplossing te bieden voor een reële vraag/probleemstelling, in opdracht van een reële opdrachtgever. Het pitchproject wordt intensief begeleid door de betrokken vakdocenten : groepsdynamica, onderzoek, strategie, creatie en productie, mediaplanning en presentatie. In het kader van deze begeleiding verzorgen de docenten contacten/workshops met externe specialisten in het betrokken vakdomein. De praktijkoefening pitch is een deels product-, deels procesgerichte portfolio-oefening. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke briefing waarin de precieze modaliteiten inzake planning, begeleiding,inhoud en evaluatie van dit project worden weergegeven.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Door de aard van het opleidingsonderdeel is:

    -    de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.

    -    er uitsluiting van tolerantie

    -    verplichte volgtijdelijkheid na portfolio en campagne

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100% “pitch” is een geïntegreerd opleidingsonderdeel en biedt geen mogelijkheid tot deelvrijstellingen. De evaluatie is deels product- en deels procesgericht. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke mondelinge en schriftelijke briefing van de precieze evaluatiecriteria voor de verschillende elementen van de pitch : onderzoek, strategie, creatie en productie, mediaplanning en presentatie. Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.