Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement

Duits


Opleiding Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer AOM_12
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Swiggers Patricia

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindniveau Duits 4 (lezen, spreken, schrijven, luisteren B1)

    Eindcompetentie

    OM_MA_01.0AOM_MA_01.A - Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. Dit wil zeggen dat de jong professional van de Bachelor in het Officemanagement, Management Assistant:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.1OM_MA_01.1 - de voor een opdracht vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt kan verzamelen vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.2OM_MA_01.2 - kan interpreteren welke informatie essentieel is om interne en externe bedrijfsprocessen probleemloos te laten verlopen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_01.3OM_MA_01.3 - zelfstandig deze geselecteerde gegevens kan verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.00AOM_MA_02.A - Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven- die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Office management, afstudeerrichting Management assistant in het Nederlands, Frans en Engels en in meerdere of mindere mate in het Duits of Spaans, met respect voor de huisstijl van de beroepsomgeving:Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.01OM_MA_02.1 - de telefoon op gepaste manier kan aannemen en afhandelen en op een gepaste en correcte manier meertalige berichten kan noteren en/of doorgeven via de telefoon-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.02OM_MA_02.2 - op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken kan voeren (klankbordfunctie)-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.03OM_MA_02.3 - correcte rapporten, memo’s, verslagen, formulieren kan opstellen/redigeren-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.04OM_MA_02.4 - externe correspondentie kan opnemen, uitwerken, bewerken, zelf opstellen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.06OM_MA_02.6 - constructief kan deelnemen aan vergaderingen-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_02.07OM_MA_02.7 - de voorbereidende stukken voor de vergadering kan opstellen, tijdens de vergadering snel en efficiënt kan notuleren en nadien het verslag van de vergadering kan maken-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_03.0COM_MA_03.C - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_04.0BOM_MA_04.B - Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_04.1OM_MA_04.1 - het management advies kan geven over de implementatie van het beleid op gebied van informatieverwerving, -verwerking en -beheer, op gebied van interne en externe communicatie van informatie en op gebied van organisatie-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_04.4OM_MA_04.4 - klantgericht kan handelen en de klantgerichtheid kan bewaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05.00AOM_MA_05.A - Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05.02OM_MA_05.2 - een kwaliteitsvolle redenering kan opbouwen, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    OM_MA_05.03OM_MA_05.3 - het eigen functioneren kritisch kan evalueren en eventueel bijsturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties-Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    1. De student vervolmaakt zich zowel in mondelinge als schriftelijke externe

    communicatie.







    Luisteren/lezen: (luisteren: B2 lezen:B2)







    - Hij begrijpt bij onderhandelingen over producten/diensten de verschillende

    standpunten.







     - Hij begrijpt lezingen en audiomateriaal met betrekking tot zijn

    werkomgeving op voorwaarde dat de standaardtaal gebruikt wordt.







    - Hij begrijpt de meeste formulieren en, eventueel met behulp van een

    woordenboek, artikels uit vaktijdschriften/kranten/rapporten rond

    bedrijfsgerelateerde thema’s en interpreteert eenvoudige cijfergegevens en

    grafieken.







     Spreken/schrijven: (spreken en schrijven B1-B2)







    - De student rapporteert vlot over werkzaamheden/volledig zelfstandig gevonden

    informatie (meestal digitaal gevonden informatie) in het Duits en zet deze

    eventueel om in een zakelijke presentatie.-







    - Hij voert allerlei telefoon- en face-to-face-gesprekken op een professionele,

    empathische en probleemoplossende manier.







    - Hij drukt bij onderhandelingen rond algemene bedrijfsthema's vrij genuanceerd

    zijn mening uit. - Hij formuleert zelfstandig de nodige instructies/mededelingen voor collega’s.







    - Hij voert de zakelijke correspondentie van het bedrijf (memo, verkoopbrieven,

    verslagen,...) met de nodige accuratesse en creativiteit en heeft oog voor de

    eigenheid van elke brief en elke klant.







    - Hij formuleert bij informele gesprekken zelf voorstellen en advies, felicitaties …







    - Hij neemt actief deel aan (informele) werkbesprekingen en aan de ‘small talk’

    onder collega’s en geeft waar nodig zijn genuanceerde mening.







    2. Attitudes:







    - De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen,

    deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat. 







    - De student is voortdurend bereid iets op te zoeken (in woordenboek,

    grammatica,..) zodat het foutenpercentage tot een absoluut minimum herleidt

    wordt. Na feedback reviseert hij zijn werk vlekkeloos. Waar nodig adviseert hij

    anderen rond taalproblemen.







    - Hij is nauwgezet, creatief, flexibel, leergierig, kritisch tegenover zijn

    bronnen, zijn werk en dat van anderen en staat open voor onze multiculturele

    (zaken)wereld.







    - Hij reflecteert over zijn kunnen en stuurt bij indien nodig (grammatica,

    woordenschat).


    Inhoud

    Correspondentie: verkoopbrief, rapporteren, e-mails rond interne problemen, grafieken. Via rollenspel, taalspel, teksten, audio-opnames, discussies, schrijfopdrachten en presentatie verruimt de student zijn actieve taalkennis (mondeling en schriftelijk), doorgaans binnen een beroepsgerichte context. Thema's: psychologie van de klant, problematiek rond reclame, problemen op de werkvloer, recrutering en sollicitatie, globalisering, steeds met aandacht voor interculturele verschillen (Duitsland-België). Talenpracticum: telefoneren, gespreksmemo's, luistervaardigheidsoefeningen uitgaande van klank- en beeldmateriaal uit de Duitse media.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Dreimal Deutsch Tekst Werkboek
    • Redemittel und Grammatik zu "Sprechen Sie mit?"

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    De beoordeling gebeurt zowel voor eerste als voor tweede examenkans op basis van generieke beoordelingscriteria.



    Er wordt een globaal beeld gemaakt van de jaaropdrachten en het mondeling examen (luister-, schrijf-, lees- en spreekvaardigheid: opdracht die moet uitgewerkt en verdedigd worden).

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100% Geïntegreerde evaluatie gebeurt op basis van opdrachten (schriftelijk/mondeling) tijdens het academiejaar en een mondeling examen (luister-, lees-, schrijf- en spreekvaardigheid - opdracht die op voorhand uitgewerkt en toegelicht wordt).
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100% Geïntegreerde evaluatie gebeurt op basis van opdrachten (schriftelijk) en een mondeling examen (luister-, lees-, schrijf- en spreekvaardigheid - opdrachten die op voorhand uitgewerkt werden worden hier toegelichtt).