Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek

Media Analysis


Opleiding Bachelor in de journalistiek Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer JOU_5333
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Dala Nadia

Onderwijstaal

  • Engels

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties tweede jaar

    Kennis Engels

    Eindcompetentie

    JOU_AC_01JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    JOU_AC_02JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    JOU_AC_03JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    JOU_AC_10JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    JOU_BS_01JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen.Integratieniveau
    JOU_BS_05JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evaluerenIntegratieniveau

    Leerresultaten

    een eigen standpunt kunnen bepalen t.a.v. die ontwikkelingen in het vak en dat standpunt kunnen motiveren; standpunt inzake een vakonderwerp kunnen uitwerken in een opiniërend artikel

    Je kunt deelnemen aan de belangrijkste ethische en deontologische discussies over het vak. Je kunt een onderscheid maken tussen ‘harde’ journalistiek en het verglijdend vlak naar ‘infotainment’ en ‘entertainment’.

    Vanuit een sociaal en wel doorleefd engagement ten opzichte van de diversiteit in onze maatschappij, ben je in staat om kritische en –zelfs- controversiële nieuwsproducten af te leveren, rekening houdend met de gevoeligheden van de verschillende doelgroepen.

    De student kan verbanden leggen tussen nieuwsfeiten en vertalen in nieuws-analyses

    Inhoud

    Er wordt gebruik gemaakt van nationale en internationale nieuwsbronnen, kranten, Youtube filmpjes, magazines , Twitter, Facebook  etc.  Er is veel ruimte voor  groepsdiscussie, de inbreng van de studenten is bijzonder valabel . De studenten worden wekelijks getest op hun actualiteitskennis. 



    1. Het schriftelijk en mondeling kunnen opbouwen van analyses nav actuele nieuwsclusters



    2. Het schriftelijk en mondeling kunnen beargumenteren van (persoonlijke) standpunten nav actuele nieuwsfeiten



    3. Actief deelnemen aan inhoudelijke groepsdiscussies rond actuele topics



    4. Het herkennen van (nieuwe) dominante maatschappelijke denkpatronen en hoe die opgepikt worden in de media



    5. Het kunnen nagaan waarom bepaalde mediafiguren meer forum krijgen in de media door de standpunten die ze innemen - gelinkt aan maatschappelijke en politieke trends



    6. Kritisch analyseren van verschuivingen in de media



    7. Het leren opbouwen van contra-argumenten als nieuwsmaker



    Dit alles aan de hand van nieuwsitems (tv, radio,print, online)

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100% Opdracht: de studenten schrijven 2 papers en krijgen ook actualiteitstesten gedurende het semester
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100% Opdracht: de studenten schrijven 2 papers