Hoofdpagina | Bachelor in de journalistiek
Media Analysis
Bachelor in de journalistiek |
2011-12 |
nvt |
JOU_5333 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties tweede jaar
Kennis Engels
Eindcompetentie
JOU_AC_01 | JOU_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
JOU_AC_02 | JOU_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
JOU_AC_03 | JOU_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
JOU_AC_10 | JOU_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
JOU_BS_01 | JOU_BS_01 - Zicht hebben op de brede maatschappelijke context waarin nieuwsfeiten zich voordoen. | Integratieniveau |
JOU_BS_05 | JOU_BS_05 - Eigen producten en handelen verantwoorden en andermans werk evalueren | Integratieniveau |
Leerresultaten
een eigen standpunt kunnen bepalen t.a.v. die ontwikkelingen in het vak en dat standpunt kunnen motiveren; standpunt inzake een vakonderwerp kunnen uitwerken in een opiniërend artikel
Je kunt deelnemen aan de belangrijkste ethische en deontologische discussies over het vak. Je kunt een onderscheid maken tussen ‘harde’ journalistiek en het verglijdend vlak naar ‘infotainment’ en ‘entertainment’.
Vanuit een sociaal en wel doorleefd engagement ten opzichte van de diversiteit in onze maatschappij, ben je in staat om kritische en –zelfs- controversiële nieuwsproducten af te leveren, rekening houdend met de gevoeligheden van de verschillende doelgroepen.
De student kan verbanden leggen tussen nieuwsfeiten en vertalen in nieuws-analyses
Inhoud
Er wordt gebruik gemaakt van nationale en internationale nieuwsbronnen, kranten, Youtube filmpjes, magazines , Twitter, Facebook etc. Er is veel ruimte voor groepsdiscussie, de inbreng van de studenten is bijzonder valabel . De studenten worden wekelijks getest op hun actualiteitskennis.
1. Het schriftelijk en mondeling kunnen opbouwen van analyses nav actuele nieuwsclusters
2. Het schriftelijk en mondeling kunnen beargumenteren van (persoonlijke) standpunten nav actuele nieuwsfeiten
3. Actief deelnemen aan inhoudelijke groepsdiscussies rond actuele topics
4. Het herkennen van (nieuwe) dominante maatschappelijke denkpatronen en hoe die opgepikt worden in de media
5. Het kunnen nagaan waarom bepaalde mediafiguren meer forum krijgen in de media door de standpunten die ze innemen - gelinkt aan maatschappelijke en politieke trends
6. Kritisch analyseren van verschuivingen in de media
7. Het leren opbouwen van contra-argumenten als nieuwsmaker
Dit alles aan de hand van nieuwsitems (tv, radio,print, online)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | Opdracht: de studenten schrijven 2 papers en krijgen ook actualiteitstesten gedurende het semester | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | Opdracht: de studenten schrijven 2 papers |