Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg
Klinisch onderwijs keuzestage - sem 1
Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg |
2011-12 |
nvt |
IZ-SPGZ_7137 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Vanspauwen Carl
- Vandeweyer Dirk
- Matthys Karel
- Snoeckx Dominique
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties 'Bachelor in de verpleegkunde'
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Expertniveau |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Expertniveau |
VPK_1.01.2 | VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen. | Expertniveau |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Expertniveau |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Expertniveau |
VPK_4.14 | VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd. | Expertniveau |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Expertniveau |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Expertniveau |
VPK_6.19 | VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid. | Expertniveau |
Leerresultaten
1. De verpleegkundige als PERSOON
1.01 Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid
1.01.2 Verantwoordelijkheidszin
- de student kan het eigen handelen verantwoorden en in alle omstandigheden accuraat handelen
- de student is besluitvaardig en assertief in het oplossen van problemen
1.01.3 Kritische ingesteldheid
- de student kan voortdurend kritisch reflecteren over het eigen handelen, vraagt feedback en maakt hier optimaal gebruik van
4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg
- de student kan de verpleegkundige zorg systematisch analyseren in
functie van de kwaliteitscriteria en het eigen handelen bijsturen
4.15 Zich professioneel ontwikkelen
- de student kan actief deelnemen aan veranderingsprocessen
- de student kan actief op zoek gaan naar mogelijkheden om inzichten en vaardigheden te verbreden en te verdiepen
6. De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving
- de student kan in de omgang met het cliëntsysteem en de leden van het
multidisciplinair team rekening houden met hun culturele, religieuze,
etnische en maatschappelijke achtergrond en de verpleegkundige zorg
hieraan aanpassen
Inhoud
- 50 uren stage bij een andere werkgever dan de werkgever van tewerkstelling
- op een erkende dienst voor spoedgevallen of intensieve zorgen in een andere setting dan de setting van tewerkstelling (voorbeeld: perifeer ziekenhuis in plaats van een universitair of omgekeerd);
- of (bij voorkeur) in een andere specialiteit (brandwonden, erkende 100 ambulancedienst met verpleegkundige permanentie, neonatologie,....)
- reflectieverslag
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Stage-praktijk staat op 20% van de punten, stageverslag op 80% van de punten. Om geslaagd te zijn voor het opleidingsonderdeel moet de student wel slagen voor beide delen. Tweede examenkans is mogelijk voor zowel stage (50 uur) als stageverslag, op voorwaarde dat de de stage gelopen wordt in de periode van de tweede examenkans.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 80% | Reflectieopdracht | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 20% | Permanente evaluatie: stagepraktijk | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 80% | Reflectieopdracht | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Tussentijdse evaluatie | 20% | Permanente evaluatie: stagepraktijk |