Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg

Klinisch onderwijs keuzestage - sem 1


Opleiding Bachelor in de intensieve zorgen en de spoedgevallenzorg Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IZ-SPGZ_7137
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vanspauwen Carl
  • Vandeweyer Dirk
  • Matthys Karel
  • Snoeckx Dominique

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties 'Bachelor in de verpleegkunde'

    Eindcompetentie

    VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesExpertniveau
    VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidExpertniveau
    VPK_1.01.2VPK_1.01.2 - Verantwoordelijkheidszin: Actief en autonoom de nodige acties ondernemen om de opdrachten gebonden aan het beroep en omgang met anderen naar waarde te volbrengen.Expertniveau
    VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Expertniveau
    VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Expertniveau
    VPK_4.14VPK_4.14 - Handelen in functie van kwaliteitszorg: De criteria van kwaliteit van zorg opvolgen in de dienstverlening: Doeltreffend, efficiënt, veilig, rechtvaardig, tijdig, continu, multi- en interdisciplinair, cliëntgericht, volgens de juridische reglementering en wetenschappelijk gefundeerd.Expertniveau
    VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Expertniveau
    VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Expertniveau
    VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Expertniveau

    Leerresultaten

    1. De verpleegkundige als PERSOON

    1.01 Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid

    1.01.2 Verantwoordelijkheidszin


    - de student kan het eigen handelen verantwoorden en in alle omstandigheden accuraat handelen

    - de student is besluitvaardig en assertief in het oplossen van problemen

    1.01.3 Kritische ingesteldheid

    - de student kan voortdurend kritisch reflecteren over het eigen handelen, vraagt feedback en maakt hier optimaal gebruik van

    4. De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het  bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

    4.14 Handelen in functie van kwaliteitszorg


    - de student kan de verpleegkundige zorg systematisch analyseren in

    functie van de kwaliteitscriteria en het eigen handelen bijsturen

    4.15 Zich professioneel ontwikkelen

    - de student kan actief deelnemen aan veranderingsprocessen

    - de student kan actief op zoek gaan naar mogelijkheden om inzichten en vaardigheden te verbreden en te verdiepen

    6. De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn

    6.19 Open staan voor diversiteit in de samenleving

    - de student kan in de omgang met het cliëntsysteem en de leden  van het

    multidisciplinair team rekening houden met hun culturele, religieuze,

    etnische en maatschappelijke achtergrond en de verpleegkundige zorg

    hieraan aanpassen

    Inhoud

    - 50 uren stage bij een andere werkgever dan de werkgever van tewerkstelling

    - op een erkende dienst voor spoedgevallen of intensieve zorgen in een andere setting dan de setting van tewerkstelling (voorbeeld: perifeer ziekenhuis in plaats van een universitair of omgekeerd);

    - of (bij voorkeur) in een andere specialiteit (brandwonden, erkende 100 ambulancedienst met verpleegkundige permanentie, neonatologie,....)

    - reflectieverslag

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal

    Evaluatie

    Stage-praktijk staat op 20% van de punten, stageverslag op 80% van de punten.  Om geslaagd te zijn voor het opleidingsonderdeel moet de student wel slagen voor beide delen. Tweede examenkans is mogelijk voor zowel stage (50 uur) als stageverslag, op voorwaarde dat de de stage gelopen wordt in de periode van de tweede examenkans.

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten80% Reflectieopdracht
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie20% Permanente evaluatie: stagepraktijk
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten80% Reflectieopdracht
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Tussentijdse evaluatie20% Permanente evaluatie: stagepraktijk