Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Techniek 5


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_7110
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Puysseleir Joke

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van Techniek 1, 2, 3 en 4

    Eindcompetentie

    BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.08BALSO_01.08 - De leraar kan observatie en proces- en productevaluatie voorbereiden, in de vorm van een toets, taak, examen en alternatieve assessmentvorm, individueel en indien nodig in team.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.09BALSO_01.09 - De leraar kan proces en product evalueren tijdens en op het einde van een les (synthesemomenten, bij het doen van een toets, tijdens de examenstage), met het oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_02BALSO_02 - Functioneel geheel 2: De leraar als opvoederGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_02.06BALSO_02.06 - De leraar kan het fysieke en geestelijke welzijn van de leerlingen bevorderenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_04.01BALSO_04.01 - De leraar kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen door gestructureerd op te treden, door het geven van duidelijke instructies, grenzen te stellen en deze te doen nalevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_04.02.aBALSO_04.02.a - De leraar kan een realistische en zinvolle invulling van de beschikbare tijd voorzien binnen een les of lessenreeks.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_08BALSO_08 - Functioneel geheel 8: De leraar als partner van externenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_08.01BALSO_08.01 - De leraar kan met hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbiedenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    (Zie basiscompetenties leraar secundair onderwijs groep 1)

    Verbreding en verdieping van de eindcompetenties Techniek



    1 DE LERAAR ALS BEGELEIDER VAN LEER- EN ONTWIKKELINGSPROCESSEN



    1.8 Observatie/evaluatie voorbereiden met specifieke aandacht voor het evalueren van werkstukken



    1.9 Observeren/proces en product evalueren met specifieke aandacht voor het evalueren van werkstukken



    2 DE LERAAR ALS OPVOEDER



    2.6 Het fysiek welzijn van de leerlingen bevorderen door aandacht te hebben voor een correcte werkhouding en het doen naleven van veiligheidsinstructies



    3 DE LERAAR ALS INHOUDELIJK EXPERT



    3.1 Vakinhouden die onderwezen worden beheersen en recente evoluties in verband met domeinspecifieke kennis en vaardigheden opvolgen



    3.2 De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden



    5 DE LERAAR ALS INNOVATOR-ONDERZOEKER



    5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen De leraar volgt de evolutie van technologie en techniek om zijn horizon te verruimen en meer draagkracht te ontwikkelen.



    8 DE LERAAR ALS PARTNER VAN EXTERNEN



    8.1 Contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden




    Inhoud

    De leerinhouden, zoals ze in het leerplan SO opgenomen zijn, staan centraal. We behandelen de volgende toepassingsgebieden van de A-stroom en volgende verkenningsgebieden van 1B. 



        1.1 CONSTRUCTIE (A-stroom): 

                Dynamische en statische constructies

                Verschillende soorten constructiematerialen, eigenschappen en vormen ervan

                Verbindingstechnieken: vast en demonteerbaar

                Wettelijke bouwbepalingen 

                Het bouwplan

                Evolutie van het wonen

                Beroepen in de bouw

                Gereedschappen en meetinstrumenten in de bouw       



        1.2 BIOCHEMIE (A-stroom): 

                Micro-organismen

                Bacteriën maken stoffen

                Geneeskunde / hygiëne

                Toepassing van biochemische techniek in realisatie



        1.3 VERZORGING (1B):

                Vanuit een concreet werkstuk leren de studenten werken rond verzorging. 

                Apparaten en toestellen, technieken en handelingen, grondstoffen en materialen, 

                methodieken, technische beroepen... komen aan bod.



        1.4 ICT (1B):

                Apparatuur: pc, printer, toetsenbord, muis...

                Programma's: besturing, grafisch... 

                Internet: opzoeken, email...




    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Cool! 1 - leerwerkboek
    • Schakel 1 NIEUW LEERPLAN
    • Schakel 2 NIEUW LEERPLAN
    • Techniek Explora opzoekboek

    Evaluatie

    Het respecteren van de deadlines voor werkstukken geldt als voorwaarde voor opname van de punten in het eindcijfer.



    Berekening van scores voor opleidingsonderdelen die bestaan uit meerdere deelopleidingsonderdelen

    Algemene regel: totaalscore = gewogen gemiddelde van de deelscores. Uitzonderingsregel (in geval een zwaar tekort op één deelopleidingsonderdeel maakt dat het credit voor het volledige opleidingsonderdeel niet kan toegekend worden) (toe te passen op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig):

    1. voor gewogen gemiddelden kleiner dan 9/20 en groter dan 14/20 wordt niet ingegrepen op de totaalscore ( = gewogen gemiddelde van de deelscores)

    2. voor gewogen gemiddelden vanaf 9/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar:

    *8/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3 of 4 op 20 bedraagt

    *9/20 indien een deelscore 5 of 6 op 20 is

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen30%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen30%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen60%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%