Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Stage (BIO)


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_7113
Studiepunten 11 Studietijd 330 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vanesch Nadine

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Engels
  • Frans
  • Chinees

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De student moet dit academiejaar kunnen afstuderen om stage te mogen doen.

    Eindcompetentie

    BIO_01BIO_01 - Intercultureel competent: op een open en respectvolle manier flexibel en intercultureel functioneren in een multiculturele en diverse samenleving.Integratieniveau
    BIO_02BIO_02 - Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
    BIO_03BIO_03 - Een strategisch communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
    BIO_04BIO_04 - Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
    BIO_05BIO_05 - Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
    BIO_06BIO_06 - Commercieel beleid (binnen interculturele context) voeren.Integratieniveau
    BIO_07BIO_07 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen internationale/interculturele context, focus China.Integratieniveau
    BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
    BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    BM_AC_07BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement.Integratieniveau
    BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau

    Leerresultaten




    • Concrete beroepsspecifieke problemen oplossen met zin voor creativiteit en flexibiliteit.

    • Formulieren/dossiers opstellen en invullen. Deze dossiers opvolgen.

    • De verwerkte informatie beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiënt kan teruggevonden en geraadpleegd worden.

    • Verwerkte informatie laten doorstromen naar anderen.

    • Opdrachten uitvoeren met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat een hoge mate van correctheid en volledigheid bereikt wordt.

    • Ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet werken met oog voor details en afwerking.

    • Kritisch staan tegenover de informatie waarmee men wordt geconfronteerd, tegenover de analyses die men hiervan maakt, de aanbevelingen die men op deze analyses baseert, tegenover zichzelf en de houding tegenover derden.

    • Een kwaliteitsvolle redenering opbouwen, waarbij rekening gehouden wordt met beroepsspecifieke inzichten en bevindingen en gewoonten.

    • Het eigen functioneren kritisch evalueren en indien nodig bijsturen. Op basis van deze reflectie streven naar een verdere ontwikkeling van de eigen competenties.

    • Op aangepaste wijze communiceren in zowel een face-to-face gesprek als aan de telefoon.

    • Op een gepaste manier de interne en externe communicatie ondersteunen, zowel schriftelijk als mondeling, formeel en informeel.

    • Mondeling en schriftelijk communiceren op een efficiënte en genuanceerde manier.

    • Een constructieve inbreng leveren in het team, met respect voor de inbreng van anderen.

    • Verantwoordelijkheid nemen in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.

    • Vriendelijk, snel, correct en adequaat reageren op vragen van klanten.

    • Zo nodig doorverwijzen of hulp zoeken.

    • Een planning opstellen en bijsturen waar nodig.

    • Zelfstandig taken aanvatten, afwerken en rapporteren over het proces en de resultaten. Steeds in staat zijn om de eigen aanpak te verantwoorden.

    • Zich houden aan de deontologische beroepsregels.

    • Handelen volgens de regels van de professionele ethiek en organisatie-ethiek.

    • Integer handelen.


    Afhankelijk van het type stage komt een selectie van de eindcompetenties aan bod. We streven ernaar om zoveel mogelijk competenties aan bod te laten komen en te evalueren tijdens de stage, maar uiteraard legt elke werkomgeving eigen accenten. De eindcompetentie 'leidinggevende taken opnemen' zal bijvoorbeeld slechts zeer sporadisch van toepassing zijn tijdens de stage.

    Inhoud



    • De student woont de informatiemomenten over de praktische organisatie van de stage en de toelichting bij het samenstellen van het portfolio bij.


    • De student selecteert een stageplaats met behulp van de opdrachtentabel en legt zijn keuze ter goedkeuring voor aan de stagedocent.




    • Praktijkervaring. De student doet gedurende acht weken praktijkervaring op in een professionele omgeving. Het takenpakket komt tot stand in samenspraak met de student, het stagebedrijf en de opleiding/afstudeerrichting in functie van de beroepsspecifieke eindcompetenties*




    • Leerervaring. De student staat stil bij de eigen manier van leren en de eigen manier van omgaan met ervaringen.




    • De student komt op de vooraf bepaalde terugkomdag terug naar de hogeschool. Op de terugkomdag worden zowel individuele als groepssessies georganiseerd in het kader van reflectief en levenslang leren.




    • Tijdens de stage bezorgt de student volgens de voorgeschreven procedures de formulieren en documenten aan de stagedocent. Al de formulieren samen vormen het portfolio van de student.




    * niet alle beroepsspecifieke eindcompetenties zullen aan bod komen tijdens de stage



    Drie studiepunten keuzemogelijkheid: beroepsethiek gekoppeld aan de stage of Macro-economie.


    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Tolerantie is niet mogelijk voor de stage. De student moet minstens 10/20 behalen.

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%